انتظام اجتماعی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۲۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت جرأت‌ورزی بر آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان (مطالعه عوامل خطرساز رفتارهای پرخطر)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در بسیاری از نوجوانان، میل شدیدی برای برقراری ارتباط ثمربخش وجود دارد، ولی اغلب در برخوردها و ارتباطات با دیگران، ناتوان هستند و این ناتوانی ناشی از کمبود مهارت جرأت‌ورزی در بین نوجوانان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت جرأت‌ورزی بر آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان می‌باشد. روش‌شناسی: به منظور پاسخ‌دهی به سوال اصلی پژوهش از روش تحقیق آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده ‌شد. به همین منظور، جهت شناسایی نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر در ابتدا سه خرده مقیاس‌ از مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی تهیه شده توسط زاده‌محمدی، احمدآبادی، حیدری(1390) در بین نوجوانان اجرا شد. پس از مشخص شدن نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر از بین آنان 60 نفر که دارای بالاترین میانگین رفتارهای پرخطر هستند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شوند. پس از اجرای پیش آزمون 8 جلسه آموزشی برگزار و در یک زمان پس آزمون بر روی گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره پس از بررسی مفروضه‌های این آزمون نشان داد تفاوت معنی‌داری در ترکیب خطی متغیرهای وابسته بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد و 74% از تغییرات آسیب‌های اجتماعی(عوامل خطرساز رفتارهای پرخطر) توسط مداخله آموزشی مهارت جرأت‌ورزی قابل تبین است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌های اجتماعی،عوامل خطرساز،مهارت‌جرأت‌ورزی،

عنوان انگلیسی The Effect of Courage Skill Training on Social Damages among Adolescents (Study of Risky Factors in High-Risk Behaviors)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Among many adolescents, there is a strong desire for effective communication, but they are often incapable in communicating with others, and this disability is due to a lack of courage skill among adolescents. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of courage skill on social damages among adolescents. Methodology: In order to answer the main research question, this study was conducted using an experimental method and pretest-posttest design with control group. For this purpose, in order to identify the high risk adolescents, three subscales of Iranian adolescents' risk-taking scales developed by Zadeh Mohammadi, Ahmad Abadi, Heidari (2011) were conducted among adolescents. After identifying high-risk adolescents, 60 of them who have the highest mean of high-risk behaviors were selected and randomly assigned into two groups of 30. After pre-test run, eight training sessions were held and at one time post-test was performed on the experimental and control groups. Findings and Results: The results of multivariate covariance analysis after examining the assumptions of this test showed that there is a significant difference in the linear combination of dependent variables between the experimental and control groups and 74% of the social damage changes (risky factors of high-risk behaviors) can be explained by the intervention of courage skill training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social damages, Risky factors, Courage skill training

نویسندگان مقاله نورمحمد رضایی |
دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران


نشانی اینترنتی http://entezami.sinaweb.net/article_74071_530bc3623c8352153bbcdda0e6c62c72.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/617/article-617-973531.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات