انتظام اجتماعی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۶

عنوان فارسی ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی عملیات انتظامی بر اساس مدل کرک پاتریک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ارزشیابی اثربخشی یکی از مهم‌ترین سازو کارهای تحقق کیفیت در آموزش است. هدف پژوهش ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی عملیات انتظامی است.  روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دوره آموزشی عملیات انتظامی است، هم‌چنین جامعه آماری را فرماندهان و رؤسای مستقیم محیط کار و رده‌های تخصصی تشکیل می‌دهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش تصادفی طبقه‌ای نسبی و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان استفاده شده است. حجم نمونه دانشجویان 186 نفر است و حجم نمونه فرماندهان و رؤسای مستقیم با حجم جامعه برابر است. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه‌های محقق‌ساخته و کارنامه تحصیلی فراگیران بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  از شاخص‌های آمار توصیفی، آزمون کالموگروف– اسمیرونوف و آزمون T تک گروهی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که واکنش دانشجویان نسبت به برنامه آموزشی دوره، متوسط بود. بیش‌ترین میزان یادگیری تخصصی دوره مربوط به درس دفاع شخصی و کم‌ترین مربوط به درس آیین  دادرسی کیفری است و میانگین دروس تخصصی 86/16 است. بیش‌ترین میزان یادگیری عمومی مربوط به درس مبانی امور انتظامی و کم‌ترین مربوط به درس نقشه‌خوانی، قطب‌نما و کار با جی. پی. اس بوده است. در مجموع میانگین یادگیری دروس عمومی62/16بوده است و از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان سطح رفتار شرکت‌کنندگان در حد متوسط است. نتیجه‌گیری: با تمسک بر مدل‌های مختلف ارزشیابی اثربخشی از جمله مدل پاتریک می‌توان امکان باز‌اندیشی، بازآفرینی و اصلاحات بنیادی در برنامه‌های آموزشی دوره عملیات انتظامی را فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of Police Operations Training Course Based on Kirk Patrick Model
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Evaluating the effectiveness is one of the most important mechanisms for quality assurance in education. The purpose of the research is to evaluate the effectiveness of the training course in police operations. Methodology: The research method is of a descriptive survey type. The statistical population included all the students of police operations training course (N = 362). The statistical population also consisted of commanders and immediate directors of the workplace and specialized groups. To select the statistical sample, a stratified random sampling method and a sample size estimate table of Morgan were employed. The sample size of the students is 186, and the sample size of the commanders and immediate directors is equal to the size of the population. The research instruments were the measurement of researcher-made questionnaires and learners' academic records. Descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test and one-sample T-test were employed to analyze the data. Findings and results: The findings showed that the students' reaction to the curriculum was usual. The highest level of specialized learning is related to personal defense lessons and the least is related to the course of criminal procedure and the mean score of specialized courses are 16.86. The highest level of general learning is related to the principles of law enforcement affairs and the least level is related to map reading, compass, and working with GPS. Overall, the mean score of the general lessons was 16.62. From the viewpoint of students and commanders, the level of participants' behavior is moderate. By targeting different models of evaluation of the effectiveness, including Patrick's model, it is possible to rethink, recreate, and reform the course of the police operations training programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا یوسف زاده | mohammad reza
دانشیار دانشگاه بوعلی همدان

اکرم علیمردانی |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی


نشانی اینترنتی http://entezami.sinaweb.net/article_49850_d367f5ec1a230180647aa52faa811d5a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/617/article-617-486219.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات