|
انتظام اجتماعی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی علل گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی در میان نوجوانان بروز رفتارهای پرخطر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی علل گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تهران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش کیفی، روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته است. پاسخهای داده شده از سوی دانشآموزان ضبط وسپس برروی کاغذ آورده شده و با روش تجزیه و تحلیل محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با شیوه کُدگذاری باز و محوری مقولهبندی شد. از بین دانشآموزان مشکلدار که در خطر اخراج قرار داشتند 20نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . یافتهها: در دو مقوله کلی: 1) عوامل فردی وابسته به دانشآموزان و نیازهای آنها : لذتجویی، کنجکاوی، کسب هویت، اعتماد بهنفس کاذب، قهرمان نمایی؛ 2) عوامل وابسته به بافت و زمینه: ارتباط با همسالان، سرگرمی با موبایل پرسهزنی در فضای مجازی، دسترسی آسان و ارزان انواع مواد، میهمانیها و دورهمیهای مختلط، الگوپذیری منفی از حرف و عمل بزرگترها و مسئولان، نبود مکان تفریحی و ورزشی، ناآگاهی والدین و اولیاء مدرسه، انگ و برچسبزنی، محدودیتهای مالی تقسیم شدند. همچنین بالاترین آرزوی این دانشآموزان پول دارشدن و ارتباط با جنس مخالف بوده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد مصاحبهشوندگان مهارتهای و آموزشهای لازم را برای مقابله با نیازها و خواستههای سنی خود را نیاموختهاند و در رفتارهای خود هیچ توجهی به پیامدهای آن ندارند ضروری است آموزشهای لازم برای این گروه سنی در اولویت قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the causes of tendency to risky behaviors in male high school students in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Today, one of the most significant social ills among adolescents is the emergence of risky behaviors. The current article is aimed to investigate the causes of tendency to risky behaviors among male high school students in the city of Tehran. Methodology: The research is qualitative and data were gathered via semi-structured interviews. Responses given by students were recorded and were brought on paper and they were analyzed by way of content analysis. Then, the data were categorized via open and pivotal coding procedure. From among students with problems risking being expelled, the number of 20 students was selected as the sample size. Findings: Factor were divided in two general categories; 1) individual factors of students and their needs: pleasure-seeking, curiosity gaining identity, false self-confidence and 2) background factors: contact with peers, entertainment with mobiles, wandering in virtual spaces, easy and cheap access to kinds of material, feasts and mixed parties, negative model-taking, lack of sports and entertainment spaces, parents' unawareness, labeling, and financial limitations. As well, the students were wishing for becoming wealthy and communication with the opposite sex. Conclusion: Research findings showed that the interviewed had not learnt necessary skills for dealing with their own needs and wants and paid no attention in their own behaviors to their consequences. It is thus imperative to prioritize necessary training for this age group. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه علیزادگانی | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا س سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
مهناز اخوان تفتی | akhavan tafti دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا س . سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
ملوک خادمی | دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا س . سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://entezami.sinaweb.net/article_51710_acb7562529b96ad7afdaf69ca06cbfe8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/617/article-617-480436.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|