|
انتظام اجتماعی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر مهارتهای مقابلهای بر خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر (مطالعه عوامل محافظتکننده رفتارهای پرخطر نوجوانان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در بسیاری از نوجوانان، میل شدیدی برای برقراری ارتباط ثم بخش وجود دارد، ولی اغلب در برخوردها و ارتباطات با دیگران، ناتوان هستند؛ بنابراین، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مهارتهای مقابلهای بر خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان است. روششناسی: از آنجایی که سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا خودکنترلی و خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر تحت تأثیر نوع خاصی از مهارتهای مقابلهای( مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی) قرار دارد، از روش پژوهش علّی- مقایسهای استفاده شد. به منظور انجام پژوهش، 120 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و از آنان درخواست شد که پرسشنامه خودکنترلی، خودکارآمدی امتناع از رفتارهای پرخطر و پرسشنامه مهارتهای مقابلهای را تکمیل کنند. یافتهها: نتایج تحلیل مانوا نشان داد که مهارتهای مقابلهای(مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابی) بر خودکارآمدی و مؤلفههای آن تأثیر دارد ولی بر خودکنترلی امتناع از رفتارهای پرخطر تأثیر ندارند. نتیجهگیری: کمبود مهارتهای زندگی منجر به خودکارآمدی پایین در نوجوان میشود و این عامل نوجوانان را برای مقاومت در برابر فشار دوستان و مشکلات زندگی ناتوان میسازد. به نحوی که، خودکنترلی و خودکارآمدی پایین از طریق ناتوانسازی در به تعویق انداختن لذتها بر رفتارهای پرخطر تأثیر میگذارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
- |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
- |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
- |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://entezami.sinaweb.net/article_42114_677f8f60d66f31c99b04ac5a2919bf67.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/617/article-617-352366.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|