مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی تحلیل فضایی - مکانی سوانح ترافیکی عابران پیاده
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصادفات وسایل نقلیه با عابران پیاده تهدیدی جدی برای زندگی انسان‌ها به‌شمار رفته و شناسایی نقاط حادثه‌خیز سوانح ترافیکی عابران پیاده به‌منظور مدیریت ایمنی تردد این قشر آسیب‌پذیر اهمیت زیادی دارد. لذا هدف این پژوهش تحلیل فضایی - مکانی سوانح ترافیکی عابران پیاده است.
روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی - اسنادی و با ماهیتی کاربردی و با هدف شناسایی عوامل محیطی در بروز سوانح ترافیکی عابران پیاده، مدل‌سازی و پیش‌بینی وقوع سوانح مذکور به نگارش درآمده است. به‌منظور گردآوری آمار و اطلاعات موردنیاز، از روش کتابخانه‌ای و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های فضایی نیز از نرم‌افزارهای Geoda و ARCGIS استفاده‌شده است.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان دهنده وجود الگوی خوشه‌ای در پراکنش فضایی سوانح ترافیکی عابران پیاده می‌باشد. این تصادفات در جهت جغرافیای جنوب غربی - شمال شرقی، به مرکزیت ثقل مناطق مرکزی شهر تهران توزیع پیداکرده است.
نتیجه‌گیری: برای بررسی فراوانی سوانح ترافیکی عابران پیاده و اولویت‌بندی آن‌ها از تابع تراکم کرنل، شاخص نزدیک‌ترین همسایه، شاخص موران استفاده‌شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که کانون‌های اصلی وقوع سوانح ترافیکی عابران پیاده ، بیشتر متناظر بر موقعیت جغرافیایی بزرگراه‌های شهر تهران اعم از بزرگراه آزادگان (محدوده پل سعیدی، پل کاظمی، مقابل تره بار مرکزی)، بزرگراه امام رضا (ع)، میدان آقانور و پل افسریه، بزرگراه بابایی محدوده پل استخر تقاطع خیابان‌های مناطق مرکزی شهر تهران، بزرگراه امام علی (ع) بزرگراه بسیج، هم از حیث فراوانی در تراکم تصادفات عابران پیاده و هم‌شدت تصادف منجر به فوت و جرح، در ردیف حادثه‌خیزترین مناطق پرخطر با تراکم خیلی زیاد می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل فضایی،سوانح ترافیکی عابر پیاده،نقاط حادثه‌خیز،مدیریت حمل‌ونقل شهری،

عنوان انگلیسی Spatial-spatial analysis of pedestrian traffic accidents
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Vehicle accidents with pedestrians are considered a serious threat to human life, and identifying the accident-prone points of pedestrian traffic accidents is very important in order to manage the traffic safety of this vulnerable group. Therefore, the aim of this research is spatial-spatial analysis of pedestrian traffic accidents.
Method: The present study was written using a descriptive-documentary method and with an applied nature, with the aim of identifying environmental factors and their effect on the occurrence of pedestrian traffic accidents, modeling and predicting the occurrence of said accidents. In order to collect the necessary statistics and information, the library method was used, and Geoda and ARCGIS software were used to analyze the spatial data.
Findings: The research findings show the existence of a cluster pattern in the spatial distribution of pedestrian traffic accidents. These accidents have been distributed in the direction of southwest-northeast geography, with the center of gravity in the central areas of Tehran.
Conclusion:The main foci of pedestrian traffic accidents, mostly corresponding to the geographical location of highways in Tehran, including Azadegan highway (Saeedi bridge area, Kazemi bridge, in front of Tara Bar Central), Imam Reza highway (A.S.), Aghanoor square and Afsarieh bridge, Babaei highway area Astakhar Bridge, the intersection of the streets of the central areas of Tehran, Imam Ali (AS) highway and Basij highway, both in terms of the frequency of pedestrian accidents and the severity of accidents leading to death and injury, are among the most dangerous areas with very high density.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل فضایی,سوانح ترافیکی عابر پیاده,نقاط حادثه‌خیز,مدیریت حمل‌ونقل شهری

نویسندگان مقاله اسماعیل احسان پور |
دانشگاه علوم انتظامی امین - دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت ایمنی ترافیک

بهزاد خلیلی سومرین |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_103878_92b447f1d0f9001ab068e80649060a1b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات