|
نظارت و بازرسی، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۶۷-۲۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدل ارتقای سلامت اداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل ارتقاء سلامت اداری با توجه به ساختار سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است. این پژوهش به تعیین وضعیت موجود سلامت اداری در این دانشگاه، شناسایی مهمترین ابعاد و مؤلفههای ارتقاء سلامت اداری و ارزیابی تناسب مدل ارتقاء سلامت اداری میپردازد. روش شناسی: این پژوهش از نوع آمیخته و کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل روسای دانشکدهها، استادان و متخصصان مدیریت دولتی و در بخش کمی شامل اعضای هیئت علمی و کارشناسان در دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران بود. در مرحله کیفی، ابعاد و مؤلفههای سلامت اداری از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته شناسایی شد. سپس در مرحله کمی، پرسشنامهای طراحی و بر روی 136 نفر از نمونه آماری به منظور اعتبارسنجی الگوی حاصله اجرا گردید. یافتهها: نتایج نشان میدهد که مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر سلامت اداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به ترتیب شامل توسعه علمی – پژوهشی (β=0.891)، توسعه فرهنگ سازمانی (β=0.865)، شفافیت (β=0.771)، پاسخگویی (β=0.766)، اخلاقمداری (β=0.709)، سازگاری سازمانی (β=0.663) و خلاقیت و نوآوری (β=0.519) هستند. همچنین، یافتهها نشان میدهند که بین سلامت سازمانی و بهرهوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بهطوریکه افزایش سلامت سازمانی منجر به افزایش بهرهوری میگردد. علاوه بر این، بین میزان سلامت سازمانی و خلاقیت مدیران نیز رابطهای مثبت مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهند که ارتقاء سلامت اداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران نیازمند توجه به مؤلفههای کلیدی مانند توسعه علمی و پژوهشی، فرهنگ سازمانی و شفافیت است. این یافتهها میتوانند به عنوان مبنایی برای طراحی و اجرای برنامههای ارتقاء سلامت اداری در این دانشگاه و دیگر مؤسسات آموزشی مشابه مورد استفاده قرار گیرند. "مقاله فوق در فهرست آماده انتشار می باشد" |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل ارتقاء سلامت اداری،دانشگاه آزاد اسلامی،سلامت سازمانی،بهرهوری،فرهنگ سازمانی، |
|
عنوان انگلیسی |
Presentation of administrative health promotion model in Islamic Azad University Research Science Unit of Tehran. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: The main goal of this research is to provide a model for improving administrative health according to the organizational structure in the Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran. This research deals with determining the current state of administrative health in this university, identifying the most important aspects and components of administrative health promotion and evaluating the appropriateness of the administrative health promotion model. Methodology: This research is of mixed and applied type. The statistical population in the qualitative part included heads of faculties, professors and public administration specialists, and in the quantitative part it included faculty members and experts in various faculties of the Islamic Azad University of Tehran Research Sciences Branch. In the qualitative phase, dimensions and components of administrative health were identified through library studies and semi-structured interviews. Then, in the quantitative stage, a questionnaire was designed and implemented on 136 people from the statistical sample in order to validate the resulting model. Findings: The results show that the most important factors affecting administrative health in Islamic Azad University, Tehran Research Sciences Unit, respectively, include scientific-research development (β=0.891), organizational culture development (β=0.865), transparency (β=0.771), accountability (β =0.766), ethical orientation (β=0.709), organizational compatibility (β=0.663) and creativity and innovation (β=0.519). Also, the findings show that there is a positive and significant relationship between organizational health and productivity, so that an increase in organizational health leads to an increase in productivity. In addition, a positive relationship was observed between organizational health and managers' creativity. Conclusions: The results show that the most important factors affecting administrative health in Islamic Azad University, Tehran Research Sciences Unit, respectively, include scientific-research development (β=0.891), organizational culture development (β=0.865), transparency (β=0.771), accountability (β =0.766), ethical orientation (β=0.709), organizational compatibility (β=0.663) and creativity and innovation (β=0.519). Also, the findings show that there is a positive and significant relationship between organizational health and productivity, so that an increase in organizational health leads to an increase in productivity. In addition, a positive relationship was observed between organizational health and managers' creativity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مدل ارتقاء سلامت اداری,دانشگاه آزاد اسلامی,سلامت سازمانی,بهرهوری,فرهنگ سازمانی |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه نبی خانی | گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مصطفی اجتهادی | دکترای جامعه شناسی، دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی (مسئول مکاتبات)
محمدعلی حسینی | دانشیار رشته مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://si.jrl.police.ir/article_103590_1bf0e1ca3eb560e593194411cb150278.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|