|
اندیشه آماد، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۱۱۵-۱۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت تجارت الکترونیک خدمات فرودگاهی در درآمدهای غیر هوانوردی در فرودگاههای ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت تجارت الکترونیک خدمات فرودگاهی در درآمدهای غیر هوانوردی در فرودگاههای ایران است. روش: از نظر رویکرد، کیفی، از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی، ازنظر روش اجرا توصیفی و مدلسازی ریاضی و ماهیت دادهها از نوع آمیخته است. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و جامعه آماری این پژوهش نخبگان صنعت هوانوردی ایران است. روش نمونهگیری به صورت غیر تصادفی و هدفمند است که تعداد 25 نفر به عنوان خبرگان از جامعه آماری انتخاب شدند. به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا استفاده شده است، سپس مؤلفههای شناسایی شده با استفاده از روش ویکور رتبهبندی شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهند که در روش کیفی پنج مؤلفه اصلی خدمات الکترونیک، نیروی انسانی، کیفیت خدمات فرودگاهی، مدیریت سازمان و درآمدهای غیر هوانوردی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت تجارت الکترونیک خدمات فرودگاهی در درآمدهای غیر هوانوردی در فرودگاههای ایران وجود دارد و در رتبهبندی صورت گرفته به روش ویکور، خدمات اقتصادی، ویژگیهای برنامه کاربردی، مدیریت ارتباط با مشتری، بهینهسازی فرآیندها و برنامهریزی نیروی انسانی به عنوان مطلوب ترین گزینههای نهایی انتخاب شدند. نتیجهگیری: مطابق با نتایج این پژوهش استفاده از تجارت الکترونیک در خدمات فرودگاهی به دلیل افزایش سهم بازار، ارائه کالا و خدمات به صورت نامحدود، حذف واسطهها و حذف نیروی انسانی و عناصر فیزیکی، بهینهسازی فرآیندها، مدیریت ارتباط با مشتری و افزایش رضایت مسافران، درآمدهای غیر هوانوردی را افزایش میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تجارت الکترونیک،خدمات فرودگاهی،در آمدهای غیر هوانوردی،مولفه های موفقیت تجارت الکترونیک، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and Ranking the Key Factors of Successful E-commerce Airport Services in Non-aviation Revenues in Iranian Airports |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: the purpose of this research is to identify and rank the key factors of successful e-commerce airport services in non-aviation revenues in Iranian airports. Methodology: in terms of approach, qualitative, in terms of purpose, developmental-applied, in terms of descriptive implementation method and mathematical modeling, and the nature of the data is mixed. In this research, a structured interview was used and the statistical population of this research is the elites of Iran's aviation industry. The sampling method is non-random and purposeful, and 25 people were selected as experts from the selected statistical population for the panel members. In order to identify the main components, MAXQUDA qualitative analysis software was used, then the identified components were ranked using Vicor method. Findings: the research findings show that in the qualitative method, five main components of e-services, manpower, quality of airport services, organization management and non-aviation revenues were identified as the key success factors of e-commerce of airport services in non-aviation revenues in Iranian airports and ranked According to the Vicor method, economic services, application features, customer relationship management, process optimization, and human resources planning were selected as the most favorable final options. Conclusion: according to the results of this research, the use of e-commerce in airport services due to increasing market share, providing unlimited goods and services, eliminating intermediaries and eliminating human resources and physical elements, optimizing processes, managing customer relations and increasing Passenger satisfaction increases non-aviation revenues. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تجارت الکترونیک,خدمات فرودگاهی,در آمدهای غیر هوانوردی,مولفه های موفقیت تجارت الکترونیک |
|
نویسندگان مقاله |
ماه منیر بیاناتی | استادیار، دانشکده مدیریت صنعتی و تکنولوژی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تارا طائفی | استادیار دانشکده مدیریت بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مریم رحمتی | استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
مژده قنبری | کارشناسی ارشد کارآفرینی-کسب و کار نوین، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس،
مهدی مراد حاصلی | دانشکده مدیریت، پردیس الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lot.jrl.police.ir/article_101504_800c14c179248def54008e24b13cd9fa.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|