مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۵، شماره ۷۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مولفه‌های اثربخش در مدل توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی با رویکرد رسانه در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله چکیده:

زمینه و هدف: مقاله پیش‌روی با هدف بررسی مولفه‌های اثربخش در مدل توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی با رویکرد رسانه در شهر تهران صورت پذیرفت.

روش: روش پژوهش مقاله حاضر آمیخته بوده و با دو نوع رویکرد کیفی و کمی (آمیخته) انجام شده است، در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری داده‌ها به تدوین سوالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد، در ادامه از پرسشنامه ISM و پرسشنامه محقق‌ساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری در بخش‌های کیفی و ISM، شامل 10 نفر از خبرگان و جامعه آماری بخش کمی و جهت اعتبار سنجی مدل نهایی شامل 384 نفر از شهروندان شهر تهران بوده‌اند.

یافته‌ها: برای ارزیابی برازش مدل از شاخص GOF و RMS و SRMR استفاده شد و شاخص GOF برابر 636/0 بدست آمد که از 36/0 بزرگتر است، شاخص RMS_theta میزان 098/0 بدست آمد که از 12/0 کمتر است وشاخص SRMR نیز 049/0 محاسبه گردید که از 8/0 کمتر است بنابراین برازش مدل مطلوب است.

نتیجه‌گیری: بررسی مولفه‌های اثربخش در مدل توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی با رویکرد رسانه در شهر تهران شامل 10 مقوله اصلی و 55 مقوله فرعی می‌باشد که موارد لازم وضروری با توجه به برخی مولفه‌ها و با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی و نتایج حاصله نشان داد که کمیسیون طرح و برنامه‌ریزی، پشتیبانی، پژوهش و توسعه بر کمیسیون اجتماعی تاثیر می‌گذارند و کمیسیون اجتماعی بر نقش راهبردی رسانه و آموزش فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی اثرگذاشته و به عملکرد شهر الکترونیک و مدیریت تبلیغات شهری منجر می‌شوند و این عوامل از طریق بهبود مشارکت زیستی شهروندان در نهایت به توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی میسر می‌شود که باید با استفاده از ظرفیتهای رسانه‌های مختلف در حوزه آموزش و تاثیرپذیری آحاد جامعه اتربخش و مطلوب می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی،نقش راهبردی رسانه،شهر تهران،مولفه‌های اثربخشی فرهنگ ترافیک،آموزش فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی،

عنوان انگلیسی Investigating effective components in the development model of traffic culture and social security with a media approach in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Review:

Background and purpose: The preliminary article aimed to investigate the effective components in the development model of traffic culture and social security with a media approach in Tehran.

Method: The research method of this article is mixed and it was done with two types of qualitative and quantitative (mixed) approaches. In the qualitative part of the research, in order to collect data, interview questions were developed, followed by ISM questionnaire and researcher-made questionnaire with Likert scale 5 degrees were used. The statistical population in the qualitative and ISM sections included 10 experts and the statistical population in the quantitative section and for validating the final model included 384 citizens of Tehran.

Findings: GOF index, RMS and SRMR were used to evaluate the fit of the model and the GOF index was 0.636, which is greater than 0.36, the RMS_theta index was 0.098, which is less than 0.12, and the SRMR index was also 0.049 was calculated, which is less than 0.8, so the fit of the model is good.

Conclusion: The review of the effective components in the development model of traffic culture and social security with the media approach in Tehran includes 10 main categories and 55 sub-categories, which are necessary and necessary according to some components and with partial least squares method of validation and the results showed that the design commission And planning, support, research and development affect the social commission and the social commission has an impact on the strategic role of the media and the education of traffic culture and social security and lead to the performance of the electronic city and the management of urban advertising and these factors ultimately improve the biological participation of citizens. It is possible to develop the culture of traffic and social security, which should be beneficial and desirable by using the capacities of different media in the field of education and influence of the members of the society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توسعه فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی,نقش راهبردی رسانه,شهر تهران,مولفه‌های اثربخشی فرهنگ ترافیک,آموزش فرهنگ ترافیک و امنیت اجتماعی

نویسندگان مقاله مراد مرادی کرناچی |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر. ساری. ایران. Moradi.traffic@gmail.com

علی فلاح |
دکترای مدیریت رسانه و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور. ساری. ایران. نویسنده مسئول. fallahali55@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_103252_f6c3d47138a537e35c411a4739a13bff.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات