|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۲۵-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نیازسنجی و اولویت بندی آموزشی کارشناسان تصادفات |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: آموزش تخصصی، مستمر و بروز کارشناسان تصادفات از مهمترین راهکارهای ارتقای دانش علمی و فنی است؛ به همین دلیل امروزه موضوع نیازسنجی و اولویتبندی آموزشی جزء مسائل ضروری بوده که باید برای بهبود آن با هدف افزایش بهرهوری اقدام کرد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر نیازسنجی و اولویتبندی آموزشی کارشناسان تصادفات پلیس راهور میباشد. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخشکیفی خبرگان پلیس راهور تهرانبزرگ و دانشگاه افسریوتربیت پلیس امام حسن مجتبی علیهالسلام و در بخشکمی کارشناسان عالی تصادفات مناطق 28گانه پلیس راهور تهران به تعداد 201 نفر میباشند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند مبتنی بر معیار و در بخشکمی به روش تصادفی ساده بود. برای تحلیل دادههای گردآوری شده در بخش کیفی تحقیق از تحلیل تم با استفاده از نرمافزار MAXQDA و در بخشکمی از تحلیل عاملی تأییدی و برای اعتبارسنجی مدل بدست آمده در بخش کیفی از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. یافته ها: بارهای عاملی جامعیت با مقدار 875/0 ، ارزشواعتبار با مقدار 866/0 ، مشارکت با مقدار864/0 و مداومت با مقدار772/0 بیشتر از 5/0 هستند که در سطح 95/0 معنیدار بود. بیشترین تأثیر نیازسنجی و اولویتبندی آموزشی کارشناسان تصادفات مربوط به جامعیت با مقدار68/22 و کمترین تأثیر مربوط به مداومت با مقدار 792/12 میباشد. نتایج: کارشناسان تصادفات نیاز بیشتری به کسب دانش تخصصی در خصوص مسائل مربوط به رسیدگی سوانح ترافیکی داشته که لازم است دامنهی مطلوبی از استانداردهای آموزشی با اولویت تنوع در برنامهها، تحولات جدید علمی، دانش فنی و علاقهمندیهای دانشجویان در محتوای کتب درسی متناسب با نیازهای تخصصی و راهبردی آنها تغییر یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیازسنجی،
کارشناسان تصادفات،
اولویت بندی،
آموزشی،
پلیس راهنمایی و رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Needs assessment and educational prioritization of accident experts |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
purpose: specialized training and update accident experts one of the ways to improve scientific and technical knowledge; For this reason, today the issue of educational needs assessment prioritization is one issues that should be improved with the aim of increasing productivity. Therefore, main goal the assess the needs and prioritize training of accident experts. Method:This research was exploratory in terms applied purpose and mixed method. The statistical population of experts qualitative section Greater Tehran Traffic Police and University Police Training section 201 experts on accidents in the 28 districts of Tehran. Sampling in the qualitative part was based purposeful method based on criteria, and in the quantitative part, it was simple random method. For data analysis, in the qualitative part of the research, analysis was using MAXQDA software, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis done using Smart PLS Findings:value of 0.875, value and credibility with a value of 0.866, participation with a value of 0.864 and persistence with a value of 0.772 are more than 0.5, which was significant at the 0.95 level. The highest impact of educational needs assessment of accident experts is related to comprehensiveness value of 22.68 and the lowest impact is related to continuity with a value of 12.792. Results: accident experts need acquire specialized knowledge regarding issues related traffic accidents, which requires a suitable range educational standards with the priority variety in programs, new scientific developments, technical knowledge and students' interests The content of textbooks should be changed according specialized and strategic needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نیازسنجی,
کارشناسان تصادفات,
اولویت بندی,
آموزشی,
پلیس راهنمایی و رانندگی |
|
نویسندگان مقاله |
مجید حق شناس | دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت ایمنی ترافیک دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران - ایران
اسماعیل احسانپور | دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت ایمنی ترافیک دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران - ایران
سید سعید کشفی | دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین فراجا. تهران. ایران
رضا سخایی | دانشگاه علوم انتظامی امین فراجا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_101925_ae0eaa2bfc6e020d494384717b5b0334.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|