توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۴۰۳، شماره ۷۲، صفحات ۲۹-۵۸

عنوان فارسی الگوی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در سازمان‌های نظامی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خدمت سربازی علاوه‌بر ایجاد آمادگی‌های دفاعی و رزمی در جوانان می‌تواند زمینه‌های اثربخشی بیش‌تر را از طریق توسعه توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی تقویت کند. به‌گونه‌ای که در دوران صلح، سربازان می‌توانند در راستای پیشرفت و آبادانی کشور و پیش‌برد اهداف انقلاب اسلامی نقش به‌سزایی را ایفاء کنند. هدف از انجام پژوهش، ارائه الگوی مهارت آموزی کارکنان وظیفه با استفاده از روش تحلیل عاملی در سازمان‌های نظامی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل 420 نفر از کارکنان یگان‌های نظامی است. برای تعیین روایی ابزار جمع‌آوری داده‌ها از روایی محتوا و صوری، برای تعیین پایایی از روش تحلیل عاملی اکتشافی، ثبات درونی و برای اولویت‌بندی از رویکرد سلسله‌مراتبی استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به یافته‌های پژوهش، 7 بُعد مشخص شدند که این ابعاد با توجه به بیش‌ترین بارهای عاملی شاخص‌ها در هر دسته و ادبیات پژوهش نام‌گذاری شده و توسط رویکرد سلسله‌مراتبی اولویت‌بندی شده‌اند.  نتایج: اولویت و اهمیت عوامل عبارتند از عوامل زیرساخت‌ها و تجهیزات و تأمین منابع مالی، ساختار سازمانی، دیدگاه جامع به مهارت‌آموزی، تخصص‌گرایی در مهارت آموزی، مرتبط با نیازسنجی مهارت‌آموزی و مهارت‌های عمومی و شغلی، آینده‌پژوهی و آینده‌نگری مهارت‌آموزی. فرماندهان و مسئولین می‌توانند از عوامل استخراج‌شده در راستای ارتقاء مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌آموزی، کارکنان وظیفه، تحلیل عاملی، AHP، یگان‌های نظامی،

عنوان انگلیسی Skill Training Model for In-Service Soldiers in Military Organizations
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: In addition to creating defense and combat preparations in youth, military service can strengthen the areas of greater effectiveness through the development of individual abilities and skills. In such a way that during peacetime, soldiers can play an important role in the progress and development of the country and advancing the goals of the Islamic Revolution. The purpose of the research is to present the skills training model of in-service soldiers using the factor analysis method in military organizations. Method: In terms of its objectives the current study is of an applied research type and in terms of nature and method it is descriptive-survey. The statistical population includes 420 soldiers of military units. To determine the validity of the data collection tool, content and face validity were used; exploratory factor analysis, internal consistency and hierarchical approach were used to determine reliability. Findings: According to the findings of the research, 7 dimensions were identified and these dimensions were named according to the highest factor loadings of the indicators in each category and the research literature and were prioritized by the hierarchical approach. Results: The priority and importance of the factors include the factors of infrastructure and equipment and providing financial resources, organizational structure, a comprehensive view of skill training, specialization in skill training, related to skill training needs assessment and general job skills, future research and the futurology of skill learning. Commanders and officials can use the extracted factors in order to improve the skills of the in-service soldiers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهارت‌آموزی, کارکنان وظیفه, تحلیل عاملی, AHP, یگان‌های نظامی

نویسندگان مقاله علی اکبر پیوسته |
استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران.

یونس کاکاوند |
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران

سید سعید کشفی |
دانشیار، گروه گروه مهندسی ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_103141_4dd0b70e6746a95b308bf83cba68fc96.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات