این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه جغرافیای انتظامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۳۳-۷۲
عنوان فارسی
تحلیل فضایی تصادفات درونشهری (مورد مطالعه: شهر ساوه)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
شهر ساوه طی چند دهه اخیر شاهد توسعه فیزیکی، افزایش جمعیت شهری، مهاجرت بیرویه و حاشیهنشینی شده است اما ایجاد زیرساختها بهخصوص در بخش حملونقل شهری، متناسب با این تحولات صورت نپذیرفته است. پژوهش حاضر با درک اهمیت موضوع و با توجه به جایگاه شهر ساوه و عدم مطالعات منسجم در اینخصوص به هدف تحلیل فضایی تصادفات شهر ساوه و اولویتبندی مناطق حادثهخیز انجام شد.
روش:
در این پژوهش ضمن نمایش تصادفات دو ساله 1400 و 1401 روی نقشه با در نظر گرفتن نوع تصادفات اقدام به تحلیل فضایی تصادفات با استفاده از تابع تراکم کرنل، شاخص نزدیکترین همسایه، شاخص موران جهانی، آماره عمومی G (ضریب گری) شده است و در پایان با استفاده از شاخص موران محلی انسلین اقدام به دستهبندی معابر با توجه به نوع تصادف، میکنیم.
یافتهها:
بر اساس یافتههای پژوهش چهار ناحیه شامل میدان آزادی، میدان شهرداری، بلوار بهشتی و بلوار سپاه دارای بالاترین میزان تصادفات شهری هستند.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج مشخص شد تصادفات خسارتی بیشتر در معابر اصلی و معابر پُرتردد شامل بازار و مراکز تجاری و درمانی رخ میدهند و بیشترین تصادفات فوتی و جرحی شهرستان در کمربندیهای شهر که هم سرعت وسایل نقلیه بیشتر است و هم ترکیب تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک وجود دارد رخ میدهد. بهترین راهکار برای کاهش تلفات و خسارات در شهر ساوه احداث کمربندی شمال به شرق به جهت جداسازی ترافیک خودروهای سبک و سنگین و همچنین هوشمندسازی نظارت پلیس بر معابر شهری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصادفات، مکانیابی، جیآیاِس، تحلیل فضایی، شهر ساوه،
عنوان انگلیسی
Spatial analysis of inner-city accidents in 1400 and 1401 (a case study of Saveh city)
چکیده انگلیسی مقاله
Realizing the importance of accidents and taking into account the location of Saveh city and the lack of consistent studies in this regard, the present research tries to investigate the accidents of Saveh city and prioritize accident-prone areas with the help of GIS and spatial analysis.
In this research, while showing the two-year accidents of 1400 and 1401 on the map, taking into account the type of accidents, the spatial analysis of the accidents has been carried out using the Kernel density function, the nearest neighbor index, the global Moran index, and the general statistic G (coefficient). Finally, by using Enslin's local Moran's index, we classify roads according to the type of accident.
Based on the findings of the research, four areas including Azadi Square, Shahrdari Square, Beheshti Boulevard and Sepah Boulevard have the highest number of urban accidents.
According to the results, it was found that more damage accidents occur in main roads and high traffic roads including markets and commercial and medical centers, and the most fatal and injured accidents in the city are in the beltways of the city, where both the speed of vehicles is higher and the combination of heavy and light vehicle traffic. There is happening. The best solution to reduce casualties and damages in Saveh city is to build a ring road from north to east in order to separate the traffic of light and heavy vehicles, as well as to make the police monitoring of urban roads more intelligent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تصادفات, مکانیابی, جیآیاِس, تحلیل فضایی, شهر ساوه
نویسندگان مقاله
هادی رفیعیکیا |
استادیار، گروه پیشگیری از جرائم، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امین.
محمد شجاعی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور شهری، دانشکده شهرسازی، دانشگاه تهران.
حمیدرضا نومرادی |
مربی، دکتری حقوق، دانشگاه علمی کاربردی استان مرکزی
سید محمد حسینی |
عضو هیئت علمی، گروه جغرافیای انسانی و برنامهریزی، دانشگاه تهران.
نشانی اینترنتی
http://pogra.jrl.police.ir/article_102865_faea03a4ac2667720cbe83bd250a747e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات