|
نظارت و بازرسی، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۸۷-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایتمندی شهروندان موردمطالعه: کلانتری ۱۱ فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کلانتریها مسئول برقراری نظم و امنیت در سطح شهر هستند. عملکرد خوب، قاطع و مقتدرانه آن، میتواند باعث فراهمسازی بستری رضایتبخش از عملکرد اجرایی و افزایش میزان نفوذ و اقتدار پلیس به عنوان نمادی از قدرت حاکمیت در برقراری امنیت اجتماعی را در پی داشته باشد. بنابراین بررسی فرآیندهای ارائه خدمات مطلوب برای تحقق رضایت شهروندان امری ضروری است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایت مندی شهروندان انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه هدف، مراجعان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز میباشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس حجم نمونه 92 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز چهار پرسشنامه محققساخته بود که برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تیتک نمونهای، تیمستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد کیفیت ارائه خدمات کلانتریها از نظر مراجعان در سطح مطلوبی بوده است؛ همچنین بین نگرش مراجعان بر حسب نوع خدمت ارائه شده به آنها و بین نگرش مراجعان در حل مسائل فردی بر حسب وضعیت تأهل آنها تفاوت وجود دارد p<0.05؛ اما بین نگرش مراجعان بر حسب سن و تحصیلات آنها و بین نگرش مراجعان در مسائل خانوادگی، مسائلحقوقی و مسائلاجتماعی بر حسب وضعیت تأهل آنها تفاوت وجود ندارد. نتیجه گیری: میزان مطلوبیت کیفیت ارائه خدمات چهارگانه در کلانتری یاد شده از مهمترین مؤلفههای تاثیرگذار در ارتقای رضایتمندی شهروندان در احساس امنیت اجتماعی بود. همچنین با توجه به اینکه ارزیابی کیفیت خدمات در بخش خدمات عمومی در کلانتریها با استفاده از شاخص تعدیل شده سروکوال بر مبنای خدمات چهارگانه در کلانتریها در ایران برای اولین بار انجام میشود، این تحقیق میتواند روزنههای جدیدی را برای انجام تحقیقات بعدی باز نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کیفیت ارایه خدمات،
رضایتمندی شهروندان،
کلانتری،
ادراک امنیت، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating how to provide services in the police station and its relationship with improving the satisfaction of the studied citizens: police station 11 of Tabriz Police Command |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: police stations are responsible for establishing order and security in the city. Its good, decisive and authoritative performance can lead to providing a satisfactory platform for executive performance and increasing the influence and authority of the police as a symbol of the government's power in establishing social security. Therefore, it is necessary to examine the processes of providing the desired services to achieve the satisfaction of the citizens. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating how to provide services in the police station and its relationship with the improvement of citizens' satisfaction. Method: This research is a descriptive survey in terms of practical purpose and in terms of method. The target population is the clients of the consultation and support department of police station 11 of Tabriz city police command, which was determined using the Karjesi and Morgan table and the available sampling method, with a sample size of 92 people. The data collection tool was four researcher-made questionnaires, which were used to analyze the data using one-sample t-test, independent t-test and one-way analysis of variance. Findings: The findings showed that the quality of service provided by the police stations was at a favorable level from the point of view of the clients; Also, there is a difference between the attitude of clients according to the type of service provided to them and between the attitude of clients in solving personal problems according to their marital status, p<0.05; However, there is no difference between the attitude of the clients according to their age and education and between the attitude of the clients regarding family issues, legal issues and social issues according to their marital status. Conclusion: The degree of desirability of the quality of providing the four services in the aforementioned police station was one of the most important factors influencing the improvement of citizens' satisfaction in the sense of social security. Also, considering that the evaluation of the quality of services in the public service sector in police stations using the adjusted Serqual index based on the four services in police stations in Iran is done for the first time, this research can open new doors. open for further research. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کیفیت ارایه خدمات,
رضایتمندی شهروندان,
کلانتری,
ادراک امنیت |
|
نویسندگان مقاله |
مجید شریفی رهنمو | دانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران، تهران
جواد پایدار | عضو هیئت علمی و دانشجوی دکترای مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، تهران، ایران
آیت اله فتحی | استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا، ایران، تهران. (نویسنده مسئول)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://si.jrl.police.ir/article_102485_988cb7daef59acc2d272efeabac89b87.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|