مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۶۳-۹۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی بر مدیریت اضطراب و پریشانی روان‌شناختی رانندگان اتوبوس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استرس به‌عنوان بخش جدانشدنی شغل رانندگی می‌تواند از طریق تداخل با عملکرد ایمن راننده، منجر به بروز حادثه شود که علاوه بر خود راننده، سلامت مسافران را نیز تهدید می‌کند (هنزلیکوا[1]، 2005).
 این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر بسته آموزشی مهار‌ت‌های روانی-اجتماعی بر کاهش اضطراب و پریشانی رانندگان انجام شد پروژه آموزش رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران از سال 1390 آغازشده و در فازهای مختلف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد هستند اجرا می‌گردد.
روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک گروهی بود و بر روی یک گروه 88 نفری در سال 1395 از رانندگان اتوبوس شهر تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس اجرا شد. به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب کتل (1962) و پرسشنامه پریشانی کسلر[2] (1992) استفاده شد. گروه آزمایشی در 9 جلسه، هفته‌ای یک‌بار و هر جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش‌های روان‌شناختی شامل آموزش مهارت‌های مدیریت استرس، مدیریت خشم و ارتباط مؤثر را دریافت کردند.
یافته‌ها: براساس یافته‌ها شرکت در این دوره آموزشی، به کاهش میانگین گروه در خرده مقیاس‌های اضطراب کتل و مقیاس پریشانی روان‌شناختی کسلر منجر شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش کنترل خشم بر کاهش اضطراب و پریشانی رانندگان اثرگذار بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی، رانندگی، رانندگان اتوبوس، اضطراب، پریشانی روان‌شناختی،

عنوان انگلیسی Effects of psycho-social skills training on Anxiety Management and psychological Distress in Tehran bus drivers
چکیده انگلیسی مقاله Stress, as an inseparable part of the driving job, can lead to accidents by interfering with the driver's safe performance, which threatens the health of the passengers as well as the driver (Henzlikova, 2005). This research was conducted with the intention of evaluating the effect of the psychosocial skills training package on reducing drivers' anxiety and distress.The statistical population of this study consisted of 88 drivers of Tehran Bus Company.
Methodology: Sampling method used was based on available sampling and the design of the study was quasi-experimental with pre-test and post-test single group. The Cattle Anxiety Questionnaire (CAQ) and the Kessler Distress Questionnaire (K-10) were used for data collection. The experimental group was trained in 9 sessions, once a week and each session for 90 minutes.
Findings: According to the findings, participation in this training course has led to a decrease in the average group in Kettle's anxiety subscales and Kessler's psychological distress scale.
Results: Results showed that the training package was effective in reducing anxiety and psychological distress in drivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی, رانندگی, رانندگان اتوبوس, اضطراب, پریشانی روان‌شناختی

نویسندگان مقاله محسن شکوهی یکتا |
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فاطمه نصرتی |
دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

حسنا افشاری |
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_102276_75279a7288024520be17704732c6d859.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات