|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۳-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی کاربران غیرحساس به تغییر الگوی قیمتگذاری محدوده، نمونه موردی طرح قیمتگذاری دوره مبنای تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در تهران از سیاست قیمتگذاری برای کاهش ازدحام در ناحیه مرکزی شهر استفاده میشود. سیاست قیمتگذاری در تهران سابقه طولانی دارد و در طی زمان دچار تغییرات مختلفی شده است. این سیاست در اردیبهشت ماه سال 1397 به شکل دورهمبنا اجرا شد، یعنی کاربران خودروشخصی باید برای تردد در ناحیه مرکزی شهر براساس ساعت تردد خود (اوج و غیر اوج) هزینه پرداخت کنند. یک جنبه بسیار مهم در اعمال سیاست قیمتگذاری محدوده، سنجش میزان اثربخشی آن در راستای شناخت عوامل مؤثر و شناسایی افرادی است که نسبت به سیاستهای قیمتگذاری حساس نیستند. روش: در این مطالعه با استفاده از اطلاعات حاصل از پرسشگری به روش رجحان آشکارشده که پس از تغییر الگوی قیمتگذاری محدوده طرح ترافیک جمعآوری شد، به بررسی ویژگیهای مؤثر بر عدم تغییر در رفتار سفر کاربران محدوده طرح ترافیک پرداخته شد. برای این هدف، از یک مدل لوجیت چندگانه، با استفاده از اطلاعات 229 پاسخگو استفاده شده است. برای محاسبه اثرات حاشیهای نیز از شبیهسازی در نرمافزار NLogit استفاده شد. یافتهها: زنان سرپرست خانوار و کاربرانی که بیش از یک خودرو در خانوار دارند و با هدف سفر شغلی وارد محدوده میشوند، در طرح دورهمبنا، همچنان با خودروی شخصی وارد محدوده میشوند. در طرح دوره مبنا، استفاده از مترو برای کاربرانی که مبدأ سفرشان خارج از محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و مقصدشان داخل محدوده طرح ترافیک است، مطلوبیت بیشتری دارد. تغییر محل سکونت فعلی به خارج از محدوده آلودگی هوا، سهم گزینه خودروی شخصی را 76/12 درصد افزایش و تغییر سطح میزان آشنایی با طرح ترافیک از کم به زیاد، سهم گزینه خودروشخصی را 12/29 درصد افزایش میدهد. نتیجهگیری: برای مؤثر بودن قیمتگذاری محدوده پرتراکم، لازم است سطوح قیمتی این سیاست به گونهای تعیین شود که کاربران خودروی شخصی با ویژگیهای ذکر شده، به استفاده از حملونقل همگانی روی بیاورند و همچنین، سیاستهای اخذ شده باید در راستای حفظ کاربران حملونقل همگانی فعلی باشد که لازمه آن افزایش کارایی حملونقل همگانی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قیمتگذاری دورهمبنا،
کاربران غیرحساس،
قیمتگذاری مؤثر،
رجحان آشکارشده، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying Not Sensitive Users to changing congestion pricing scheme, a Case Study of Tehran Period-Based Congestion Pricing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The history of implementing the pricing policy in Tehran has a long history and has undergone various changes over time. This policy was fundamentally changed in May 2017 and became period-based, so that private car users pay for traveling in the CBD based on their travel time (peak and off-peak). A very important aspect in the application of pricing policy is to measure its effectiveness in order to identify effective factors. In this study, by using the information obtained from questioning using the revealed preference method, which was collected after the change in the pricing method of the CBD, the characteristics affecting the lack of change in the travel behavior of the traffic plan users were investigated. For this purpose, a multinomial logit model was used, using the information of 229 respondents. Simulation in NLogit was also used to calculate the marginal effects. Private car users who obtained long-term permits to travel in the CBD, users who have more than one car in the household and enter the CBD with the purpose of a business trip, and female heads of the household, in the period-based pricing scheme, still remain private car users. Users making relatively longer journeys within the CBD are still remain metro users. In order for CBD pricing to be effective, it is necessary to take policies so that private car users with the mentioned characteristics switch to using public transportation, and also, the policies taken should be in line with maintaining the current public transportation users. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
قیمتگذاری دورهمبنا,
کاربران غیرحساس,
قیمتگذاری مؤثر,
رجحان آشکارشده |
|
نویسندگان مقاله |
سپیده شامی | دانشآموخته کارشناسی ارشد، برنامهریزی حملونقل، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
امیررضا ممدوحی | دانشیار گروه برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_101926_fde5652b0f0e7413d568fa12022ae731.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|