اندیشه آماد، جلد ۲۲، شماره ۸۷، صفحات ۲۳۳-۲۵۹

عنوان فارسی مدل رقابت‌پذیری زنجیره تأمین پایدار مبتنی بر قابلیت‌های پویا در صنعت خودروسازی؛
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عدم قطعیت، پیچیدگی محیط کسب­وکار و فضای رقابتی، لزوم توجه به افزایش قدرت رقابت­پذیری را در صنایع مختلف آشکار می­کند، همچنین پایداری در زنجیره تأمین به‌عنوان بخش تأثیرگذار چندی است که توجه محققین حوزه زنجیره تأمین رو به خود معطوف کرده ­است و ازآنجاکه قابلیت‌های پویا، چارچوبی را برای کسب مزیت رقابتی در شرایط عدم قطعیت بازار و محیط کسب­وکار، فراهم می­کند؛ لذا در این پژوهش به ارائه مدل رقابت‌پذیری زنجیره تأمین پایدار مبتنی بر قابلیت‌های پویا در صنعت خودروسازی پرداخته شد. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع پژوهش­های کاربردی و از منظر ماهیت و روش، اکتشافی مبتنی بر مطالعه موردی، از منظر ابزار گردآوری اطلاعات میدانی با استفاده از مصاحبه نیمه­ ساختارمند و از منظر نوع داده، تحقیق کیفی به شمار می­رود که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی استقرایی به تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه با 18 نفر از خبرگان این صنعت که به‌صورت غیر احتمالی و هدفمند با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب گردید، پرداخته شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: مدل مفهومی ارائه­شده در قالب 29 مفهوم، پنج مقوله فرعی (تحقیق ­و­ توسعه، تولیدی، بازاریابی، برنامه‌ریزی و حمایت، ارتباطات و تعاملات)، دو مقوله اصلی (قابلیت راهبردی و قابلیت عملیاتی) و یک مقوله محوری (رقابت‌پذیری زنجیره تأمین پایدار مبتنی بر قابلیت‌های پویا در صنعت خودروسازی) شکل گرفت. این مدل به مدیران صنعت خودرو کمک می­کند تا در عرصه رقابت از سایر رقبا پیشتاز باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رقابت‌پذیری، زنجیره تأمین پایدار، قابلیت‌های پویا، تحلیل محتوا،

عنوان انگلیسی Sustainable Supply Chain Competitiveness Model based on Dynamic Capabilities in the Automotive Industry
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Uncertainty, the complexity of the business environment and the competitive environment reveal the need to pay attention to the increase of competitiveness in various industries, and sustainability in the supply chain as an influential part has attracted the attention of supply chain researchers and since dynamic capabilities provide a framework for gaining competitive advantage in the uncertain market and business environment; Therefore, in this research, the competitiveness model of the sustainable supply chain based on dynamic capabilities in the automotive industry was presented.
Method: According to the purpose of this research, it is applied research and from the perspective of its nature and methodology, it is an exploratory study based on a case study, from the perspective of a tool for collecting field information using semi-structured interviews, and from the perspective of data type, it is a qualitative research. , which used the inductive qualitative content analysis approach to analyze the data obtained from interviews with 18 experts in this industry who were randomly and purposefully selected using the snowball method.
Findings and conclusions: the conceptual model presented in the form of 29 concepts, 5 sub-categories (research and development, production, marketing, planning and communication), 2 main categories (strategic and operational) and one core category (the competitiveness of the sustainable supply chain based on dynamic capabilities in the automotive industry) were formed. This model helps the managers of the automotive industry to be ahead of other competitors in the field of competition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رقابت‌پذیری, زنجیره تأمین پایدار, قابلیت‌های پویا, تحلیل محتوا

نویسندگان مقاله محمدتقی اسمعیلی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم.ایران

امیر علی فوکردی |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

محمد مهدی مهتدی |
استادیار ،گروه مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران. ایران


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_100424_7d6676e38c2f4e8a11d5cd1ebf93e9d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات