مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۸، شماره ۶۸، صفحات ۲۱۱-۲۳۷

عنوان فارسی مدل اجرای اجتماع‌محور سیاست‌های پیشگیری از اعتیاد: رویکردی آمیخته
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به مزایای رویکرد اجتماع­ محور پژوهش حاضر بنا دارد به طراحی مدل اجرای اجتماع­ محور خط­ مشی­های پیشگیری از اعتیاد  بپردازد.
روش: پژوهش بر پایه پژوهش­ های کیفی و کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، در زمره پژوهش­ های اکتشافی می­ باشد. جامعه آماری، هر دو مرحله با استفاده از روش نمونه­ گیری گلوله برفی، 22 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده­ ها در مرحله کیفی مصاحبه و مطالعات کتابخانه­ ای است که با بهره­ گیری از روش تحلیل مضمون و نرم­ افزار NVIVO داده­ های این مرحله تحلیل شد. در مرحله کمی ابزار جمع­ آوری داده­ ها پرسش­ نامه بود که داده­ های حاصل از آن با روش دیمتل فازی و نرم افزار متلب تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل شامل 5 مضمون فراگیر، 22 مضمون تفسیری و 120 مضمون توصیفی بود. مطابق الگوی پژوهش مضامین فراگیر ظرفیت­ ساز، توانمندساز و پیشران بر اجرای اجتماع­ محور و مضمون فراگیر ظرفیت­ ساز بر توانمندساز مؤثر بود و اجرای اجتماع­ محور بر مضمون فراگیر پیامدها اثرگذار بود.
نتیجه­ گیری: اکثر قریب به اتفاق پژوهش­ ها مدل بالا به پایین اجرا را سرلوحه خود قرار داده و تاکنون پژوهشی به استفاده از مدل پایین به بالای اجرای خط­ مشی نپرداخته است. از این­ رو توجه به رویکرد اجتماع­ محور در پژوهش حاضر می­ تواند بر استفاده از مدل پایین به بالا در پژوهش­ های آتی اجرا بیفزاید. با توجه به این موضوع توجه به مشارکت اجتماعی در اجرای خط­مشی در قوانین تقنینی و فروتقنینی، جهت­ دهی و مدیریت پتانسیل­ های اجتماعی در راستای اجرای خط ­مشی و استفاده از ظرفیت رسانه ملی جهت ترغیب اجتماع به مشارکت در اجرا پیشنهاد می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خط‌مشی، اجتماع محور، فراگیر، تفسیری، توصیفی،

عنوان انگلیسی Community-Based Implementation Model of Addiction Prevention Policies: A Mixed Approach Abstract
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Considering the benefits of a community-based approach, the present study aims to design a community-based implementation model of addiction prevention policies.

Method: The research is based on qualitative and quantitative research, which is applied in terms of purpose and in terms of nature and method, is among the exploratory research. The statistical population of both stages was determined to be 22 people using snowball sampling method. The data collection tool is in the qualitative stage of interviews and library studies, which were analyzed using the content analysis method and NVIVO software. In the quantitative stage, the data collection tool was a questionnaire, the data of which were analyzed by fuzzy Dimtel method and MATLAB software.

Findings and Results: The results included 5 comprehensive themes, 23 interpretive themes and 120 descriptive themes. According to the research model, the comprehensive themes of capacity-building, empowerment and drivers were effective on community-based implementation and the overall theme of capacity-building was effective on empowerment, and community-based implementation was effective on the overall theme of outcomes. The vast majority of studies have focused on the top-down implementation model, and so far no research has used the bottom-up model of policy implementation. Therefore, paying attention to the community-based approach in the present study can increase the use of bottom-up model in future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خط‌مشی, اجتماع محور, فراگیر, تفسیری, توصیفی

نویسندگان مقاله محمد قاسمی |
دانشیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

فرحناز آهنگ |
دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

عالیه مهدی نژاد |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

عبدالله ساعدی |
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_101969_afb6bc22572fbd3b15734b00f82d19eb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات