منابع انسانی ناجا، جلد ۱۷، شماره ۷۴، صفحات ۶۵-۹۰

عنوان فارسی مطالعه ای در روابط متقابل میان تعاملات پویا، رضایت شغلی و کیفیت ارتباطات در دبیران آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: رضایت شغلی درسازمان آموزش و پرورش وابسته به عوامل مختلفی از جمله تعاملات سازمانی و کیفیت ارتباط می‌باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل ساختاری تعاملات سازمانی و رضایت شغلی با نقش میانجی کیفیت ارتباطات دبیران متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر با توجه به چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل درآموزش وپرورش شهر سبزوار به تعداد1660 نفر می‌باشد؛ که تعداد 313 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده ازروش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند و به سه پرسشنامه تعاملات سازمانی، رضایت شغلی و کیفیت ارتباط پاسخ دادند. داده‌های بدست آمده با آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنف، تی تک نمونه‌ای، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS وLISREL تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تعاملات سازمانی هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به واسطه کیفیت ارتباطات نقش کلیدی را در رضایت شغلی دبیران دارد. همچنین میان کیفیت ارتباطات و رضایت شغلی دبیران رابطه متقابلی وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه به توسعه مطالعات تجاری در بخش های مدیریت بر آموزش سازمان ها به خصوص مدیریت آموزشی کمک زیادی می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعاملات پویا، رضایت شغلی، کیفیت ارتباط، آموزش و پرورش،

عنوان انگلیسی A study on the interrelationships between Dynamic Interrelations, Job Satisfaction and relationship quality in education teachers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Job satisfaction in the education organization depends on various factors, including organizational interactions and the quality of communication; The purpose of this study is to test the structural model of organizational interactions and job satisfaction with the mediating role of communication quality of high school teachers in Sabzevar in the 2020 academic year.
method: The present study is descriptive and correlational with respect to how to obtain the required data and is specifically based on the structural equation model, which used maximum likelihood estimates with skewness adjustment. The statistical population of the study is 1660 male and female teachers working in education in Sabzevar; 313 people were selected using Morgan table as a sample and were examined using stratified random sampling method and answered three questionnaires of organizational interaction, job satisfaction and communication quality. Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov tests, one-sample t-test, Pearson correlation and structural equation modeling using SPSS and LISREL software.
Findings: Findings showed that organizational interactions both directly and indirectly due to the quality of communication play a key role in job satisfaction of teachers. There is also a correlation between the quality of communication and job satisfaction of teachers.
Conclusion: The results of this study help to develop business studies in the management departments on the training of organizations, especially educational management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تعاملات پویا, رضایت شغلی, کیفیت ارتباط, آموزش و پرورش

نویسندگان مقاله سیداحمد محمدی حسینی |
دانشگاه حکیم سبزواری

حسن باقری نیا |
دانشگاه حکیم سبزواری

امیر حسین کیذوری |
دانشگاه حکیم سبزواری


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_100062_0a2276865ff53ce420d13a59719fb1d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات