این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه آماد، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۱۷-۵۴

عنوان فارسی تأثیر مدیریت کیفیت سخت و نرم بر عملکرد نوآوری (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سناریوی کسب‌وکار رقابتی امروزی، سرفصل ها و شیوه‌های عملیاتی متعددی برای پاسخ به فشار رقابتی صنعت خودروسازی پدید آمدند که خواستار بهبود کیفیت محصول، افزایش پاسخگویی و زمان کوتاه‌تر، اما با هزینه کمتر است. بدین‌ منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع در جهت بهبود و ارتقاء سطح کیفیت محصولات و عملکرد نوآوری در شرکت خودروسازی سایپا انجام گرفته است.
روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه‌ی گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از 140 نفر از مدیران شرکت خودروسازی سایپا بوده که میزان حجم نمونه با بهره‌گیری از قاعده اول بارکلای[1] و همکاران، 70 نمونه برآورد شد. در نهایت پرسشنامه میان 120 نفر از مدیران در دسترس شرکت‌ خودروسازی سایپا توزیع شد و تعداد 100 پرسشنامه تکمیل‌شده دریافتی تحت تحلیل تکنیک حداقل مربعات پی ال اس[2] قرار گرفت. جمع‌آوری داده‌های پژوهش از طریق نظرسنجی به‌وسیله پرسشنامه‌ برگرفته از مقاله اسکرینگ تنا[3] و همکاران (2018) و گامبی[4] و همکاران (2020) استفاده شده است.
یافته‌ها: برای موفقیت در حوزه کیفیت برخورداری هم‌زمان از جنبه‌های نرم و سخت مدیریت کیفیت جامع بسیار حیاتی است. به‌کارگیری شیوه‌های مدیریت کیفیت جامع در دو جنبه نرم و سخت، تلاش‌های قابل‌توجهی برای اجرای نوآوری در محصولات و فرآیندها به وجود می‌آورد، به‌طوری‌که دست‌یابی به عملکرد و مزیت رقابتی را برای شرکت‌ها میسر می‌سازد.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق ، حاکی از تأثیر مثبت مدیریت کیفیت جامع نرم بر مدیریت کیفیت جامع سخت شرکت خودروسازی سایپا است. همچنین مشخص شد، مدیریت کیفیت جامع نرم نتوانسته است بر عملکرد نوآوری شرکت خودروسازی سایپا تأثیر بگذارد. درنهایت، نتایج مشخص کرد مدیریت کیفیت جامع سخت تأثیر مثبتی بر عملکرد نوآوری شرکت خودروسازی سایپا دارد. نتایج آزمون تی زوجی نیز نشان داد، بهره‌مندی از شیوه‌های مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت و همچنین عملکرد نوآوری توسط شرکت خودروسازی سایپا نسبت به 10 سال گذشته قابل‌توجه و اثرگذار بوده است.
 
[1] Barclay
[2] SEM-PLS
[3] Escrig-Tena
[4] Gambi
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کیفیت جامع، شیوه‌های مدیریت کیفیت جامع، مدیریت کیفیت جامع نرم، مدیریت کیفیت جامع سخت، عملکرد نوآوری،

عنوان انگلیسی The effect of hard and soft quality management and innovation performance (Case study: Saipa Automotive Company)
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Today, in the competitive business scenario, numerous paradigms, initiatives, and
operational practices have emerged in response to competitive pressures of the automotive
industry that demand improved product quality, inflated responsiveness, and shorter lead
times, however at lower prices. For this purpose, this analysis has been conducted with the
aim of investigating the impact of TQM to boost and upgrade the extent of product quality
and innovation performance in Saipa Automobile Company.
Methodology: From the applied purpose and collecting descriptive data perspective and the
kind of it is explanatory. The statistical population of the research consists of 140 high, middle
and operational managers (supervisors) and experts who are knowledgeable about the subject
under investigation of Saipa Automobile Company. The minimum sample required to use the
structural equation modeling method based on partial least squares (SEM-PLS), using the first
rule of Barclay et al. (1995), was estimated to be 70 samples. Therefore, in order to make a
more accurate estimate, the questionnaire was distributed among 120 senior, middle and
operational managers and the number of 100 completed questionnaires, received, was
analyzed.
Finding: To be successful in the field of quality, having the soft and hard aspects of TQM at
the same time is very crucial.
Result: Soft TQM has a positive effect on hard TQM. It was also found that soft TQM failed
to influence the innovation performance of Saipa Automobile Company. Finally, the results
indicate that hard TQM has a positive effect on the innovation performance of Saipa
Automobile Company. In addition, the results of the ''T'' test indicate that using soft and hard
TQM as well as innovative function of Saipa Automotive Company has considerably been
more impressive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت کیفیت جامع, شیوه‌های مدیریت کیفیت جامع, مدیریت کیفیت جامع نرم, مدیریت کیفیت جامع سخت, عملکرد نوآوری

نویسندگان مقاله جهانیار بامدادصوفی |
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

سیدمهران هاشمی |
دانشجوی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

مقصود امیری |
استاد گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران ،ایران


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_100141_bdc724346fdf907c4b28a78c8d0402b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات