مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱۱۷-۱۳۷

عنوان فارسی نقش رفتار مبتنی بر سواد رسانه‌ای در پیشگیری از وقوع انواع جرایم در بین خانوارهای اصفهانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رسانه‌ها، نقش عمده ای در شکل‌گیری عقاید، عواطف، رفتارها و روابط فردی و اجتماعی بازی می‌کنند و به شدت بر سبک زندگی افراد، آگاهی از واقعیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و شکل دادن به ارزش‌های شخصی و اجتماعی تأثیر می‌گذارند. بنابراین این پژوهش با هدف نقش رفتار مبتنی بر سواد رسانه‌ای در پیشگیری از وقوع انواع جرایم در بین خانوارهای اصفهانی انجام شده است.
روش: روش این پژوهش کمی از نوع پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش به کمک فرمول کوکران به تعداد 384 نفر برآورد شده و اطلاعات آماری پژوهش به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شده است. شاخص‌های سواد رسانه‌ای در چهار بعد؛ آگاهی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تولید به کمک نرم‌افزار (Amos Graphics) در مدل با روایی بالایی به اثبات رسیده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داده است که یافته‌های حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان داده که سواد رسانه‌ای به ترتیب بر جرایم سیاسی با ضریب (55/0-)، جرایم عقیدتی با ضریب (40/0-)، جرایم اخلاقی با ضریب (34/0-)، جرایم امنیتی باضریب (31/0-) و جرایم مالی با ضریب (30/0-) تاثیر معکوس و معناداری داشته است و هرچقدر سطح سواد رسانه‌ای شهروندان بالاتر باشد، سطح ارتکاب به انواع جرایم کمتر می‌شود.
نتیجه‌گیری: سواد رسانه‌ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه‌های جمعی است؛ که چارچوبی را برای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام‌ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می‌نماید.
واژه‌های کلیدی: سواد رسانه‌ای، جرایم، آگاهی، ارزیابی و تولید محتوا، شهر اصفهان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه‌ای، جرایم، آگاهی، ارزیابی و تولید محتوا، شهر اصفهان،

عنوان انگلیسی The Study role of behavior based on media literacy in preventing the occurrence of various crimes among Isfahan households
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The media play a major role in shaping personal and social beliefs, emotions, behaviors, and relationships, and strongly influence people's lifestyles, awareness of social, cultural, and political realities, and the shaping of personal and social values. Therefore, this study was conducted with the aim of the role of media literacy-based behavior in preventing the occurrence of various crimes among Isfahan households.
Method: The method of this research is a bit of a survey type. The statistical sample of the research was estimated to be 384 people using the Cochran's formula and the statistical information of the research was collected by a researcher-made questionnaire. Media literacy indicators in four dimensions; Knowledge, analysis, evaluation and production with the help of software (Amos Graphics) has been proven by high and first-order factor analysis with high validity.
Results: The results of the study showed that the findings of structural equation modeling showed that media literacy on political crimes with a coefficient (-0.55), ideological crimes with a coefficient (-0.40), moral crimes with a coefficient (34), respectively. -0-), security crimes with a coefficient (-0.31) and financial crimes with a coefficient (-0.30) have had a significant and inverse effect, and the higher the level of media literacy of citizens, the lower the level of committing various crimes.
Conclusion: Media literacy is a tool to protect citizens against the negative effects of mass media; which provides a framework for accessing, analyzing, evaluating, and creating messages in a variety of forms, from print to the Internet.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد رسانه‌ای, جرایم, آگاهی, ارزیابی و تولید محتوا, شهر اصفهان

نویسندگان مقاله مریم آقایی |
مربی و عضو هیأت علمی، گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_94793_bde56b6ba68411447dd8e459ca7dda05.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات