مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی پیشگیری رشدمدار از بزه‌دیدگی کودکان در شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی معلمان منطقه پنج شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شبکه های اجتماعی مجازی در حال حاضر قوی ترین رسانه آنلاین در دنیا به شمار می-روند؛ از این رو با روی کار آمدن برنامه های کاربردی موبایلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی پایان ناپذیر و نامحدود شده و به اوج خود رسیده است. با این اوصاف شبکه‌های اجتماعی کاربران کم سن را در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار داده که بخشی از آن‌ها به دلیل عدم تناسب با رشد سنی و عقلی و میزان دانش کودک می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.
روش شناسی: نگارندگان در این مقاله با ترکیبی از روش تحلیلی – توصیفی و روش تحقیق پیمایشی به ارائه راهکارهای پیشگیری رشد مدار از بزه دیدگی کودکان در شبکه‌های اجتماعی بر اساس نظر دانش معلمان منطقه پنج شهر تهران پرداخته‌اند.
یافته‌ها: به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شبکه‌های مجازی شیوع بیشتری پیدا کنند و جهان واقعی را به درون خود ببرند. معمولاً با ورود پدیده‌‌های نوین، نوعی هراس از آن در دل برخی انسان‌ها می‌افتد و زمان می‌خواهد تا بدان عادت کنند. چه خوب است با آگاهی و سواد رسانه و کدهای اخلاقی، این پدیده جدید را که تأثیرات مثبت بی‌شماری دارد، بپذیریم و با آن مهربانانه رفتار کنیم.
نتیجه گیری: در این مقاله این نتیجه حاصل شده که راهکارهای پیشگیری رشد مدار نظیر فرهنگ سازی استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و سالم سازی و تولید محتوا می‌توانند بیشترین تأثیر در کاهش بزه دیدگی کودکان در شبکه‌های مجازی داشته باشند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی، پیشگیری رشدمدار، بزه دیدگی آنلاین کودکان، سواد رسانه،

عنوان انگلیسی Developmental prevention of child abuse in virtual social networks (Case study of teachers in the fifth district of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Virtual social networks are currently the most powerful online media in the world; Therefore, with the advent of mobile applications, the use of social networks has become endless and unlimited and has reached its peak. However, social networks have exposed young users to a huge amount of information, some of which can have detrimental effects due to their incompatibility with the age and mental development and level of knowledge of the child.
Methodology: In this article, the authors, using a combination of analytical-descriptive method and survey research method, have provided developmental solutions to prevent child victimization in social networks based on the knowledge of teachers in the fifth district of Tehran.
Findings: It seems that in the coming years, virtual networks will become more prevalent and take the real world into themselves. Usually with the arrival of new phenomena, a kind of fear of it falls in the hearts of some people and it takes time to get used to it. It is good to accept and treat this new phenomenon, which has innumerable positive effects, with the knowledge and literacy of the media and moral codes.
Conclusion: In this article, it is concluded that growth-oriented prevention strategies such as creating a culture of proper use of social networks and health and content production can have the greatest impact on reducing child victimization in virtual networks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبکه‌های اجتماعی مجازی, پیشگیری رشدمدار, بزه دیدگی آنلاین کودکان, سواد رسانه

نویسندگان مقاله هادی کرامتی معز |
مدرس دانشگاه تهران و دانش آموخته دکتری تخصصی حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).

سید محمود میرخلیلی |
دانشیار حقوق کیفری و جرم‌شناسی دانشگاه تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_95006_716209773c0364c0fd1bbd1f13104654.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات