مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی پیشگیری مدرسه‌محور از گرایش دانش‌آموزانِ در معرض خطر بزهکاری به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: برنامه‌های آموزشی و اجرایی مدارس به‌عنوان مجری و متولی آموزش و پرورش در پیشگیری رشدمدار در راستای پیشگیری از گرایش دانش‌آموزانِ در معرض خطر بزهکاری، از اهمیت بسزایی برخوردار است. آسیب‌های اجتماعی متعددی از قبیل: خشونت در مدرسه، جرایم مربوط به مواد مخدر، جرایم و کژرفتاری‌های جنسی، فرار از مدرسه، عدم رعایت مقررات مدرسه، دانش‌آموزان و مدارس ایران را تهدید می‌کند.از همین رو، محققین در مقاله حاضر به پیشگیری مدرسه محور از گرایش دانش‌آموزانِ در معرض خطر بزهکاری به مصرف مواد مخدر و روانگردان می پردازند.
روش‌ پژوهش: نگارندگان با روش تحلیلی- توصیفی به پیشگیری مدرسه محور از بزهکاری دانش‌آموزانِ در معرض خطر بزهکاری به مصرف مواد مخدر و روانگردان پرداخته­اند.
یافته‌ها: پیشگیری زودرس یا رشدمدار، با تمرکز بر ابزارهای تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش از طریق شیوه‌های مدرسه‌محور و دانش‌آموزمحور در قالب اجرای برنامه­های حمایتی از دانش‌آموزان برای کاهش دادن یا خنثی‌سازی آثار عوامل خطرزای فردی یا محیطی نسبت به گروه سنی کودکان تلاش می­کند.
نتیجه‌گیری: مقابله با آسیب­های یاد شده عزم جدی و ملی می­طلبد که در این میان، پیشگیری رشدمدار از گرایش دانش‌آموزان در معرض خطر بزهکاری به مصرف موادمخدر و روانگردان، از طریق مدرسه لازم و ضروری است. بدین سان، با تمرکز بر ابزارهای آموزش و پرورش در مدرسه، از طریق اجرای برنامه­های حمایتی مدرسه محور و دانش آموز محور برای کاهش دادن یا خنثی‌سازی این مهم می تواند تاثیر گدار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشگیری رشدمدار، برنامه های حمایتی مدرسه محور، بزهکاری، دانش آموزان در معرض خطر،

عنوان انگلیسی پیشگیری مدرسه محور از بزهکاری دانش آموزان در معرض خطر
چکیده انگلیسی مقاله برنامه های آموزشی و اجرایی مدارس به‏عنوان مجری و متولی آموزش و پرورش در پیشگیری رشد مدار در راستای پیشگیری از بزهکاری دانش آموزان در معرض خطر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. آسیب‌های اجتماعی متعددی از قبیل: خشونت در مدرسه، جرایم مربوط به مواد مخدر، جرایم و کژرفتاری‌های جنسی، فرار از مدرسه، عدم رعایت مقررات مدرسه دانش آموزان و مدارس ایران را تهدید می‌کند. پیشگیری زودرس یا رشدمدار، با تمرکز بر ابزارهای تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش از طریق شیوه‌های مدرسه محور و دانش آموز محور در قالب اجرای برنامه‌های حمایتی از دانش آموزان برای کاهش دادن یا خنثی سازی آثار عوامل خطرزای فردی یا محیطی نسبت به گروه سنی کودکان تلاش می‌کند، از این رو مقابله با آسیب‌های یاد شده عزم جدی و ملی می‌طلبد که در این میان پیشگیری رشدمدار از بزهکاری دانش آموزان از طریق مدرسه لازم و ضروری است؛ با این اوصاف نگارندگان با روش تحلیلی – توصیفی به پیشگیری مدرسه محور از بزهکاری دانش آموزان در معرض خطر پرداخته‌اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیشگیری رشدمدار, برنامه های حمایتی مدرسه محور, بزهکاری, دانش آموزان در معرض خطر

نویسندگان مقاله سامان عبدالهی |
دانشجوی دکتری گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

شهرداد دارابی |
استادیار گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. نویسنده مسئول

مهدی چگنی |
استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_95011_28f6393b35a9aa2b5db5441e9adbadb2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات