مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۱۷۱-۱۹۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان شهر خرم‌آباد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هوش هیجانی، دسته ­ای از مهارت­ها و توانایی­های شناختی و غیرشناختی را در بر می­گیرد که توانایی موفقیت فرد را در تنظیم و مدیریت هیجان و احساسات افزایش می­دهد. این پژوهش با هدف تأثیر آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از بزهکاری دانش­آموزان شهر خرم­آباد انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و از نظر جمع­آوری داده ­ها، این پژوهش یک پژوهش نیمه­ آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می­دادند. نمونه پژوهش 24 نفر از دانش­آموزان مقطع متوسطه بودند که به روش نمونه­ گیری خوشه­ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزش هوش هیجانی (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) گمارده شدند. افراد نمونه پژوهش، قبل و بعد از مداخله برای گروه آزمایشی به مقیاس بزهکاری چندبعدی نوجوانان و جوانان سهامی و همکاران (1396) پاسخ دادند. آموزش هوش هیجانی بر اساس الگوی هوش هیجانی بار-آن (2010) در 10 جلسه 90 دقیقه­ای به روش گارگاهی در گروه­ آزمایشی اجرا شد؛ و گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده ­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج و یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش هوش هیجانی در پیشگیری از بزهکاری دانش ­آموزان مؤثر هستند (001/0≥P).
می­توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی یک مجموعه توانایی و سلامت روان حالتی ذهنی می­باشد. مشخص شدن نوع این ارتباط مستلزم مطالعات بیشتری است که این مسئله را به طور خاص مورد بررسی قرار داده و نقش آموزش توانمندی­های تشکیل دهنده هوش ­هیجانی را در راستای پیشگیری از رفتارهای بزهکارانه مشخص می­سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش هوش هیجانی، بزهکاری، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی The effect of emotional intelligence training in preventing delinquency of students in Khorramabad
چکیده انگلیسی مقاله The present study is an applied research in terms of purpose and a quasi-experimental research in terms of data collection. The statistical population of this study consisted of all high school students in the academic year 1401-1400. The sample consisted of 24 high school students who were selected by cluster sampling method and randomly assigned to the emotional intelligence training group (12 people) and the control group (12 people). The subjects of the study, before and after the intervention for the experimental group, responded to the multidimensional delinquency scale of adolescents and young people (et al.) (2017). Emotional intelligence training based on Bar-On (2010) emotional intelligence model was performed in 10 sessions of 90 minutes by workshop method in the experimental group; The control group did not receive any intervention during this period. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results of multivariate analysis of covariance showed that emotional intelligence training is effective in preventing student delinquency (P≥0.001). It can be concluded that emotional intelligence is a set of abilities and mental health of the mental state. Determining the type of this relationship requires further studies that specifically examine this issue and the role of training the competencies that make up emotional intelligence. In order to prevent criminal behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش هوش هیجانی, بزهکاری, دانش‌آموزان

نویسندگان مقاله مسلم قبادیان |
استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان

محمدجواد بگیان کوله مرزی |
استادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان

کبری مرادی |
فرهنگی شاغل در آموزش وپرورش ناحیه یک ،خرم آباد، لرستان


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_97932_a5fc9a91c086697cf5f34dc9c0e09878.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات