مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۷، شماره ۶۲، صفحات ۶۷-۸۷

عنوان فارسی رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان مدارس متوسطه شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان نه تنها دغدغه والدین، بلکه مساله همه مدیران و برنامه‌ریزان خرد و کلان جوامع است و هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شکاف دیجیتالی بین نسلی با سلامت اجتماعی و سبک زندگی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان مدارس متوسطه شهر کرمان بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی – توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری، این تحقیق شامل دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم شهر کرمان در سال 1397-1396 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنها 5000 نفر بود. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده که تعداد 357 نفر به عنوان نمونه‌آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های شکاف دیجیتالی هوآنگ (2003)، پرسشنامه سلامت‌اجتماعی کییز (2004)، پرسشنامه سبک‌زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1997) و نهایتاً پرسشنامه محقق ساخته پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی استفاده شده و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است.
یافته‌ها و نتایج: یافته‌های این پژوهش نشان داده است که شکاف دیجیتالی بین نسلی با ضریب (724/0-) بر سلامت اجتماعی؛ با ضریب (598/0-) بر سبک زندگی و با ضریب (625/0-) بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اثر معکوس و معناداری داشته است و سلامت اجتماعی با ضریب (417/0) و سبک زندگی با ضریب (555/0) اثر مستقیم و معناداری بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که شکاف دیجیتالی بین نسلی به عنوان تهدیدی هم سلامت اجتماعی و سبک زندگی و هم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکاف دیجیتالی بین نسلی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی،

عنوان انگلیسی Relationship between intergenerational digital divide with social health and lifestyle on prevention of social harms in high school students in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Prevention of students' social harms is not only the concern of parents, but also the problem of all managers and planners in micro and macro communities. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between intergenerational digital divide with social health and lifestyle on the prevention of social harms in high school students in Kerman.
Method: The method of this research is applied-descriptive and survey research. The statistical population of this study included the second year high school students in Kerman in 1397-1396 who were studying and their number was 5000 people. The sampling method was simple random and 357 people were selected as a statistical sample. In this study, Huang Digital Gap Questionnaire (2003), Keys Social Health Questionnaire (2004), Walker Health Promoting Lifestyle Questionnaire (1997) and finally a researcher-made questionnaire on social harm prevention were used and SPSS software was used to analyze the data.
Findings and Conclusion: The findings of this study have shown that the intergenerational digital divide with a coefficient (-0.724) on social health; With a coefficient (-0.598) on lifestyle and with a coefficient (-0.625) on the prevention of social harm has a significant inverse effect and social health with a coefficient (0.417) and lifestyle with a coefficient (0.555) Have a direct and significant effect on the prevention of social harms. As a result, it can be said that the intergenerational digital divide as a threat affects both social health and lifestyle, as well as the prevention of social harms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شکاف دیجیتالی بین نسلی, سلامت اجتماعی, سبک زندگی, پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

نویسندگان مقاله محمد صادقی‌نژاد |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران. رایانامه: mohsadeqi313@gmail.com

شاپور بهیان |
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران. (نویسنده مسئول). رایانامه: shapour.behyan@gmail.com

منصور حقیقتیان |
دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران. رایانامه: mansourhaghighatian@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_97847_7b449259a38bb65a7b5e73ed8b322764.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات