این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کارآگاه، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۱۸۹-۲۱۹

عنوان فارسی عوامل موثر بر ارتقای کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بخش قابل توجهی از مشکلات ارتباطی ضابطان با مراجع قضایی، ریشه در فرایند نامناسب گزارش‌نویسی دارد، این پژوهش قصد دارد تا با تمرکز بر ضابطان دادگستری، فرایند گزارش‌نویسی را بررسی و پاسخی علمی و عملی برای این پرسش که عوامل موثر بر ارتقای کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری کدام است؟، ارائه نماید.
روش: مطالعه حاضر به لحاظ نوع روش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت پژوهشی کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش بر اساس محاسبات آماری و استفاده از جدول مورگان، 108 نفر از ضابطان دادگستری و مقامات قضایی است. که با استفاده از پرسشنامه های طراحی شده براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی مهم، مهم، نسبتاً مهم، کم اهمیت، و بی اهمیت) توسط پژوهشگر انجام شده است. به جهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری پرسشنامه ها از "آماره آلفای کرونباخ" و به منظور آزمون روایی محتوایی، نظر نخبگان مرتبط مبنا قرار گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ارائه آموزش کافی به ضابطان، وجود امکانات و تجهیزات، وجود تعامل‌های درون و برون سازمانی موثر، وجود قوانین و مقررات به عنوان یک نتیجه مثبت و معناداری بر متغیر پاسخ (کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری) موثر هستند.
نتیجه‌گیری: ارتقای کیفیت گزارش های ضابطان دادگستری باعث کاهش عودت پی در پی پرونده‌های ارسالی به پلیس، جلوگیری از سرگردانی و نارضایتی ارباب رجوع، جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد پرونده‌های قضایی، کاهش نارضایتی قضات، کاهش اطاله دادرسی می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل موثر، ارتقای کیفیت، گزارش قضایی، تشکیل پرونده، ضابطان دادگستری،

عنوان انگلیسی عوامل موثر بر ارتقای کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری
چکیده انگلیسی مقاله زمینه و هدف: بخش قابل توجهی از مشکلات ارتباطی ضابطان با مراجع قضایی، ریشه در فرایند نامناسب گزارش‌نویسی دارد، این پژوهش قصد دارد تا با تمرکز بر ضابطان دادگستری، فرایند گزارش‌نویسی را بررسی و پاسخی علمی و عملی برای این پرسش که عوامل موثر بر ارتقای کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری کدام است؟، ارائه نماید.
روش: مطالعه حاضر به لحاظ نوع روش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت پژوهشی کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش بر اساس محاسبات آماری و استفاده از جدول مورگان، 108 نفر از ضابطان دادگستری و مقامات قضایی است. که با استفاده از پرسشنامه های طراحی شده براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی مهم، مهم، نسبتاً مهم، کم اهمیت، و بی اهمیت) توسط پژوهشگر انجام شده است. به جهت آزمون پایایی ابزار اندازه گیری پرسشنامه ها از "آماره آلفای کرونباخ" و به منظور آزمون روایی محتوایی، نظر نخبگان مرتبط مبنا قرار گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ارائه آموزش کافی به ضابطان، وجود امکانات و تجهیزات، وجود تعامل‌های درون و برون سازمانی موثر، وجود قوانین و مقررات به عنوان یک نتیجه مثبت و معناداری بر متغیر پاسخ (کیفیت گزارش‌های ضابطان دادگستری) موثر هستند.
نتیجه‌گیری: ارتقای کیفیت گزارش های ضابطان دادگستری باعث کاهش عودت پی در پی پرونده‌های ارسالی به پلیس، جلوگیری از سرگردانی و نارضایتی ارباب رجوع، جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد پرونده‌های قضایی، کاهش نارضایتی قضات، کاهش اطاله دادرسی می گردد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عوامل موثر, ارتقای کیفیت, گزارش قضایی, تشکیل پرونده, ضابطان دادگستری

نویسندگان مقاله ابراهیم رجبی |
استادیار گروه جرم‌شناسی دانشگاه علوم انتظامی امین و عضو پیوسته انجمن علمی پژوهش‌های انتظامی ایران. رایانامه: E.rajabi.t@gmail.com


نشانی اینترنتی http://det.jrl.police.ir/article_97926_d144f293acd95793a045b33d988fa610.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات