|
کارآگاه، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تضمینات دادرسی عادلانه ناظر بر بازجویی ضابطان دادگستری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بازجویی بخش جدایی ناپذیر از روند تحقیقات مقدماتی است. در واقع، آموزش ماموران بازجو مهم ترین مسئله در تحقیق و تفحص معتبر و عینیت گرا است. از این رو، حمایت از افراد جامعه در برابر مداخله های غیرقانونی و خودسرانه بازجویان و هدایت بازجویان به اجرای تحقیق عادلانه و منصفانه در انجام وظایف شغلی، مستلزم به کارگیری ساز وکارهای آموزشی و نظارتی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است که جمعآوری دادههای آن به روش کتابخانه ای انجام شده است . یافته ها و نتایج: یافته ها نشان می دهد بخشی از سازوکارهای آموزشی ضابطان دادگستری از قبیل اعلام و تفهیم حق سکوت، تکلیف اعلام حق دسترسی به وکیل، منع شکنجه و اجبار و اقرار متهم، سئوال های تلقینی و اغفال متهم، تحصیل دلیل از راه مشروع و استفاده از برخی روش های علمی، به ویژه آموزش راهکارهای عملی رعایت موازین قانونی در روند بازجویی و آموزش شیوه های علمی نوین جرم یابی به آنان، متناسب با انتظارات مدیران عالی قضایی و انتظامی و بسیاری از ضابطان دادگستری نمی باشد. نتایج نیز بیانگر آن است که پلیس آگاهی ناجا می تواند با همکاری و تعامل با معاونت حقوقی ناجا و دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تعامل با معاونت نیروی انسانی و معاونت آموزش قوه قضائیه در کنار رعایت و تثبیت مولفه ها و شاخصهای حاکم بر بازجویی توسط ضابطان دادگستری، آموزش اصول و مبانی حاکم بر بازجویی را به صورت مستمر در برنامه های عملیاتی آموزشی سالانه ناجا قرار دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تضمینات،
دادرسی عادلانه،
مشروعیت تحصیل دلیل،
بازجویی،
ضابطان دادگستری، |
|
عنوان انگلیسی |
تضمینات دادرسی عادلانه ناظر بر بازجویی ضابطان دادگستری |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
بازجویی بخش جدایی ناپذیر از روند تحقیقات مقدماتی است. در واقع، آموزش ماموران بازجو مهم ترین مسئله در تحقیق و تفحص معتبر و عینیت گرا است. از این رو، حمایت از افراد جامعه در برابر مداخله های غیرقانونی و خودسرانه بازجویان و هدایت بازجویان به اجرای تحقیق عادلانه و منصفانه در انجام وظایف شغلی، مستلزم به کارگیری ساز وکارهای آموزشی و نظارتی است .لذا این مطالعه بر پایه روش متداول در پژوهشهای حقوق کیفری، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است که جمعآوری دادههای آن به روش کتابخانه ای انجام شده است . یافتهها تحقیق نشان میدهد بخشی از ساز وکارهای آموزشی ضابطان دادگستری از قبیل اعلام و تفهیم حق سکوت، تکلیف اعلام حق دسترسی به وکیل، منع شکنجه و اجبار و اقرار متهم، سئوال های تلقینی و اغفال متهم، تحصیل دلیل از راه مشروع و استفاده از برخی روش های علمی، به ویژه آموزش راهکارهای عملی رعایت موازین قانونی در روند بازجویی و آموزش شیوه های علمی نوین جرم یابی به آنان، متناسب با انتظارات مدیران عالی قضایی و انتظامی و بسیاری از ضابطان دادگستری نمی باشد. نتایج نیز بیانگر آن است که پلیس آگاهی ناجا می تواند با همکاری و تعامل با معاونت حقوقی ناجا و دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تعامل با معاونت نیروی انسانی و معاونت آموزش قوه قضائیه در کنار رعایت و تثبیت مولفهها و شاخصهای حاکم بر بازجویی توسط ضابطان دادگستری، آموزش اصول و مبانی حاکم بر بازجویی را به صورت مستمر در برنامههای عملیاتی آموزشی سالانه ناجا قرار دهد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تضمینات,
دادرسی عادلانه,
مشروعیت تحصیل دلیل,
بازجویی,
ضابطان دادگستری |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم رجبی | استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
محسن رضایی | استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://det.jrl.police.ir/article_96860_442ba7212d37725668b63acff22dafc5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|