کارآگاه، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی تضمینات دادرسی عادلانه ناظر بر بازجویی ضابطان دادگستری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بازجویی بخش جدایی ناپذیر از روند تحقیقات مقدماتی است. در واقع، آموزش ماموران بازجو مهم ترین مسئله در تحقیق و تفحص معتبر و عینیت گرا است. از این رو، حمایت از افراد جامعه در برابر مداخله های غیرقانونی و خودسرانه بازجویان و هدایت بازجویان به اجرای تحقیق عادلانه و منصفانه در انجام وظایف شغلی، مستلزم به کارگیری ساز وکارهای آموزشی و نظارتی است.
روش:  این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است که جمع­آوری داده­های آن به روش کتابخانه ای انجام شده است .
یافته ها و نتایج: یافته ­ها نشان می ­دهد بخشی از سازوکارهای آموزشی ضابطان دادگستری از قبیل اعلام و تفهیم حق سکوت، تکلیف اعلام حق دسترسی به وکیل، منع شکنجه و اجبار و اقرار متهم، سئوال های تلقینی و اغفال متهم، تحصیل دلیل از راه مشروع و استفاده از برخی روش های علمی، به ویژه آموزش راهکارهای عملی رعایت موازین قانونی در روند بازجویی و آموزش شیوه های علمی نوین جرم یابی به آنان، متناسب با انتظارات مدیران عالی قضایی و انتظامی و بسیاری از ضابطان دادگستری نمی باشد. نتایج نیز بیانگر آن است که پلیس آگاهی ناجا می تواند با همکاری و تعامل با معاونت حقوقی ناجا و دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تعامل با معاونت نیروی انسانی و معاونت آموزش قوه قضائیه در کنار رعایت و تثبیت مولفه ­ها و شاخص­های حاکم بر بازجویی توسط ضابطان دادگستری، آموزش اصول و مبانی حاکم بر بازجویی را به صورت مستمر در برنامه­ های عملیاتی آموزشی سالانه ناجا قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تضمینات، دادرسی عادلانه، مشروعیت تحصیل دلیل، بازجویی، ضابطان دادگستری،

عنوان انگلیسی تضمینات دادرسی عادلانه ناظر بر بازجویی ضابطان دادگستری
چکیده انگلیسی مقاله بازجویی بخش جدایی ناپذیر از روند تحقیقات مقدماتی است. در واقع، آموزش ماموران بازجو مهم ترین مسئله در تحقیق و تفحص معتبر و عینیت گرا است. از این رو، حمایت از افراد جامعه در برابر مداخله های غیرقانونی و خودسرانه بازجویان و هدایت بازجویان به اجرای تحقیق عادلانه و منصفانه در انجام وظایف شغلی، مستلزم به کارگیری ساز وکارهای آموزشی و نظارتی است .لذا این مطالعه بر پایه روش متداول در پژوهش‌های حقوق کیفری، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است که جمع‌آوری داده‌های آن به روش کتابخانه ای انجام شده است .
یافته‌ها تحقیق نشان می‌دهد بخشی از ساز وکارهای آموزشی ضابطان دادگستری از قبیل اعلام و تفهیم حق سکوت، تکلیف اعلام حق دسترسی به وکیل، منع شکنجه و اجبار و اقرار متهم، سئوال های تلقینی و اغفال متهم، تحصیل دلیل از راه مشروع و استفاده از برخی روش های علمی، به ویژه آموزش راهکارهای عملی رعایت موازین قانونی در روند بازجویی و آموزش شیوه های علمی نوین جرم یابی به آنان، متناسب با انتظارات مدیران عالی قضایی و انتظامی و بسیاری از ضابطان دادگستری نمی باشد. نتایج نیز بیانگر آن است که پلیس آگاهی ناجا می تواند با همکاری و تعامل با معاونت حقوقی ناجا و دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تعامل با معاونت نیروی انسانی و معاونت آموزش قوه قضائیه در کنار رعایت و تثبیت مولفه‌ها و شاخص‌های حاکم بر بازجویی توسط ضابطان دادگستری، آموزش اصول و مبانی حاکم بر بازجویی را به صورت مستمر در برنامه‌های عملیاتی آموزشی سالانه ناجا قرار دهد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تضمینات, دادرسی عادلانه, مشروعیت تحصیل دلیل, بازجویی, ضابطان دادگستری

نویسندگان مقاله ابراهیم رجبی |
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

محسن رضایی |
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://det.jrl.police.ir/article_96860_442ba7212d37725668b63acff22dafc5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات