پژوهشنامه مطالعات مرزی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۸۹-۱۰۳

عنوان فارسی نقش صنایع کوچک‌مقیاس مناطق مرزی در ورود به بازارهای منطقه‌ای مطالعه موردی: استان مرزی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی تأثیر نقش صنایع کوچک‌مقیاس مناطق مرزی در ورود به بازارهای منطقه‌ای بپردازد. به‌عبارتی‌دیگر هدف پژوهش حاضر این است که در ابتدا به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار صادراتی برای ورود به بازارهای منطقه‌ای بپردازد و درنهایت تأثیر این متغیرها را موردبررسی قرار دهد. این پژوهش از نوع اکتشافی و ازلحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه‌ها بالای 7. می‌باشد، برای آزمون روایی سؤالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور ازنظرت متخصصان، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده‌شده است، در این مرحله پرسشنامه‌ها با همگرایی زیادی میان نظرات این متخصصان، تأیید شد. جامعه آماری در این پژوهش تولیدکنندگان و صادرکنندگان شرکت‌های کوچک و متوسط (بودند، که از بین آن‌ها 470 نفر به‌عنوان نمونه به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل عامل اکتشافی استفاده‌شده است. بعد انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی درنهایت هفت عامل: توسعه محصول، حمایت دولتی، جهت‌گیری استراتژیک، رضایت مشتری، فشار رقابتی، توانایی سازمان، راهبردهای توزیع از عوامل تأثیرگذار برای ورود به بازارهای منطقه‌ای شناسایی‌شده‌اند. نتایج تحلیل عاملی نشان می‌دهد که 6 عامل به‌دست‌آمده می‌توانند حدود 81/63 درصد واریانس تمامی شاخص‌ها را تبیین نمایند که مقدار قابل قبولی است. عامل توسعه محصول با درصد واریانس استخراج‌شده 38/16 درصد، مهم‌ترین عامل بوده است و عامل حمایت دولتی 96/11 درصد واریانس کل را تبیین می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مناطق مرزی، شرکت‌های کوچک و متوسط، مؤلفه‌های صادراتی، استان هرمزگان،

عنوان انگلیسی The Role of Small-Scale Border Industries in Entering Regional Markets Case Study: Hormozgan Border Province
چکیده انگلیسی مقاله The present study intends to investigate the role of small-scale border industries in entering regional markets. In other words, the aim of the present study is to first identify the influential variables of export to enter the regional markets and finally to examine the impact of these variables. The present study is exploratory and in terms of the method, is a descriptive-survey one. A questionnaire was used to collect information. The Cronbach's alpha coefficient of the questionnaires is above 0.7. Content validity was exerted to test the validity of the questions, which the opinions of experts and professors were used and at this stage, the questionnaires were approved with great convergence among the opinions of these experts. The statistical population in this study were producers and exporters of small and medium companies, from which 470 people were selected as a simple random sample. Exploratory factor analysis test was used to analyze the data. After performing the exploratory factor analysis test, finally seven factors including product development, government support, strategic orientation, customer satisfaction, competitive pressure, organizational ability, distribution strategies, have been identified as effective factors to enter regional markets. The results of factor analysis show that the 6 factors obtained can explain about 63.81% of the variance of all indicators, which is an acceptable value. The product development factor with the percentage of variance extracted 16.38% was the most important factor and the government support factor explains 11.96% of the total variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مناطق مرزی, شرکت‌های کوچک و متوسط, مؤلفه‌های صادراتی, استان هرمزگان

نویسندگان مقاله هلن ابراهیمی قلعه قاضی |
دانشجوی مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

مهدی باقری |
دانشیار مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه ازاد اسلامی ، بندرعباس، ایران

پیام پاسلاری |
استادیار مدیریت، واحد بندرلنگه، دانشگاه ازاد اسلامی ، بندرلنگه، ایران

,وحیدرضا میرابی |
دانشیار مدیریت واحد تهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران ، ایران


نشانی اینترنتی http://bss.jrl.police.ir/article_96467_14bd5b68037ec3c3d09ac61116dd15e1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات