این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهشنامه جغرافیای انتظامی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۳۵-۶۲
عنوان فارسی
تحلیل فضایی مقاطع حادثه خیز در سوانح جادهای محورشاهرود-کاهک
چکیده فارسی مقاله
در مقایسه با بسیاری از کشورها، میانگین نرخ تلفات و مجروحین ناشی از تصادفات در ایران بسیار نگرانکننده است. میزان خسارتهای ناشی از تصادفات ترافیکی، بالغبر میلیاردها ریال میشود. میزان تصادفات و تلفات ناشی از آن در جادههای کشور بهصورت یکسان نیست و با توجه به شرایط جغرافیایی، هندسه راه، تعداد تردد و عوامل دیگر متفاوت است. جادههایی در کشور وجود دارد که به علت تردد بسیار بالای ناشی از عوامل گوناگون، دارای میزان تصادفات بالایی هستند. بهطور مشخص یکی از این جادهها، مسیر شاهرود به سبزوار است که به علت قرارگیری دو شهر میانه اندام در مقصد و مبدأ آن، قرارگیری تعداد زیاد روستاها در فاصله این دو شهر و همچنین نقش این جاده بهعنوان متصلکننده کلانشهر تهران به مشهد، از میزان تردد بسیار بالایی برخوردار میباشد. هدف این پژوهش تحلیل فضایی مقاطع حادثهخیز مسیر شاهرود به سبزوار (تا روستای کاهک) است. پژوهش موردنظر از نوع کاربردی است که در آن ترکیبی از روشهای توصیفی-تحلیلی استفادهشده است. نتایج آن در بازه زمانی (1390-1394) نشان داده که میزان تصادفات طی این سالها در این محور کاهش داشته و بیشترین میزان تصادفات مربوط به سال (1391) بوده است. طبق نتایج بهدستآمده و تحلیلهای آمار فضایی، موقعیتهای نزدیک به نقاط شهری و روستایی دارای بیشترین تراکم تصادفات میباشند. همچنین مرکز ثقل تصادفات در (17) کیلومتری شهر میامی به سمت کاهک، منطبق بر یک پیچ خطرناک است که با تغییر ارتفاع نیز همراه میباشد. از نتایج پژوهش چنین برمیآید که موقعیت تصادفات محور شاهرود-کاهک بهصورت خوشهای بوده و پراکنده نیست؛ همچنین موقعیت تصادفات دارای نظم خاصی است و از موقعیت محور تبعیت میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصادفات جادهای، مقاطع حادثهخیز، تحلیل فضایی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مرکز تروما،
عنوان انگلیسی
analyze the spatial accident – prone areas on the road between Shahroud and Sabzevar
چکیده انگلیسی مقاله
There are the roads in the country that due to very high traffic caused by various factors have a high accident rate. Obviously, one of these roads is Shahroud – Sabzevar route that due to being the two middle- sized cities in destination and origin, existence of a lot of villages between these two cities, and also the role of this road as a connecting the great city of Tehran to mashhad has a high traffic, The purpose of this research is to analyze the spatial accident – prone areas on the road between Shahroud and Sabzevar (up to Kahak village in sabzevar). The research is an applied one in which a combination of methods, including descriptive, analytical methods have been used. The results of the research show that the accident rate has decreased during 1390 to 1394 and the most accidents happened in 1391. According to the results of the spatial statistical carried out on the position of the occurred accidents, the accident-prone areas have been determined
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تصادفات جادهای, مقاطع حادثهخیز, تحلیل فضایی, سیستم اطلاعات جغرافیایی, مرکز تروما
نویسندگان مقاله
هادی عاقلی مقدم |
کارشناس ارشد مخاطرت محیطی - گرایش انسانی دانشگاه تهران
حسین محمدی |
استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران
محسن کلانتری |
دانشیار گروه جغرافیای انسانی و آمایش دانشگاه شهیدبهشتی
نشانی اینترنتی
http://pogra.jrl.police.ir/article_94561_da905b02331422e1c8b7d6683fee9611.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات