این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه جغرافیای انتظامی
، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۵۷-۸۸
عنوان فارسی
آسیبپذیری شبکه حملونقل جادهای ناشی از تغییرات اقلیمی (موردمطالعه: جادههای استان لرستان با استفاده از آزمون جرم مضاعف)
چکیده فارسی مقاله
صنعت حملونقل، نقش کلیدی و مؤثری در اجرای برنامههای توسعه پایدار کشورها ایفا میکند. یکی از بخشهای مهم صنعت حملونقل، امنیت حملونقل جادهای است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل آسیبپذیری شبکه حملونقل جادهای در شرایط تغییر اقلیم است.
روش مورداستفاده در پژوهش حاضر «آزمون جرم مضاعف» است که برای بررسی درستی و همگنی دادهها[1] و کنترل کیفیت آمار مورداستفاده قرار میگیرد. در این روش از مدل «اقلیمی جهانی»[2] و از یک دوره آماری دهساله استفاده شد که با روش وزندهی و با هدف تحلیل زمانی و مکانی دادهها بررسی شده است. نتایج حاصله و بررسیها نشان داد، شاخصهای حدی اقلیمی-هواشناسی که بر اساس آستانههای دما و بارش (صدک، مطلق، تداوم، تعداد روز و سایر) استخراجشده، در مدل رگرسیون با توجه به میزان تصادفات جادهای در نواحی مختلف استان دارای وزنهای مختلفی بودند؛ در نتیجه میزان تأثیرپذیری متفاوتی داشتند. در نواحی شمالی مؤثرترین شاخص در بین (5) شاخص تعیینشده، حداکثر بارش یکروزه در ماه بود. بهجز در محور جنوبی استان لرستان که شاخص شبهای گرم تأثیر بیشتری بر بارش داشت. آنچه در روند تغییرات درصد تصادفات بهوضوح مشخص بود، مطابقت روند فصلی شاخصها و درصد تصادفات و معنیداری همبستگی (000/0) میان آنها بود؛ بنابراین فرضیههای پژوهش مبنی بر تأثیر تغییر اقلیم بر عناصر اقلیمی مؤثر بر حملونقل جادهای و تغییر اقلیم بهعنوان عامل اصلی آسیبپذیری شبکه حملونقل جادهای، مورد تأیید قرار گرفتند.
[1]- آمار تصادفات جادهای، منبع آمار پلیسراه فرماندهی انتظامی استان لرستان.
[2]- GCM
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقلیم، جاده، جرم مضاعف، حمل و نقل، تغییر اقلیم،
عنوان انگلیسی
Geographical analysis of transportation network vulnerability in the face of climate change using the double crime test (Case study of roads in Lorestan province)
چکیده انگلیسی مقاله
The transport industry plays a key and effective role in the implementation of sustainable development programs of countries. One of the most important parts of the transport industry is road transport security. The main purpose of this research is to analyze the vulnerability of the road transport network in the face of climate change.
The method used in the present research is "double crime test" which is used to check the accuracy and homogeneity of data and control the quality of statistics. In this method, the "global climate" model and a ten-year statistical period were used, which was studied by weighting method with the aim of temporal and spatial analysis of data. The results and studies showed that climatic-meteorological limit indices extracted based on temperature and precipitation thresholds (percent, absolute, continuity, number of days, etc.) in the regression model according to the rate of road accidents in the regions. Different provinces had different weights; As a result, they had different levels of impact. In the northern regions, the most effective index among (5) determined indices were the maximum daily rainfall per month. Except in the southern axis of Lorestan province, where the warm night index had a greater effect on precipitation, what was clearly evident in the trend of changes in the percentage of accidents, the correspondence of the seasonal trend of indicators and the percentage of accidents and the correlation significance (0.00) Was among them; Therefore, the research hypotheses on the effect of climate change on climatic elements affecting road transport and climate change as the main vulnerability of the road transport network were confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اقلیم, جاده, جرم مضاعف, حمل و نقل, تغییر اقلیم
نویسندگان مقاله
ولی مریدی |
دانشجوی دکتری آب و هواشناسی، گروه جغرافیا، ,واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
منیژه ظهوریان |
استادیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضا برنا |
دانشیار گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
علیرضا شکیبا |
دانشیار مدعو گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://pogra.jrl.police.ir/article_96535_7246329e45cb9526c33ab83e64f1ba2a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات