پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۹۹-۲۲۰

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی دورۀ آموزشی کارشناسی ارشد رشتۀ مبارزه با مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از مراحل مهم در فرآیند آموزشی، ارزیابی اثربخشی است. ارزیابی اثربخشی با هدف بررسی اهداف پیش‌بینی‌شده در ادوار آموزشی است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دورۀ 13 کارشناسی ارشد رشتۀ مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این تحقیق، 12 نفر از دانش­آموختگان رشتۀ مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم انتظامی امین به‌صورت تمام شمار و تعداد 12 نفر از فرماندهان بلافصل آن‌ها بوده­اند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS و برای آزمون فرضیه‌­ها از آزمون فریدمن و آزمون اندازه‌­گیری مکرر استفاده شده است.
یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد، دوره در مرحلۀ واکنش، در سطح قابل‌قبول، نگرش فراگیران در مرحلۀ واکنش از وضعیتی مطلوب، در مرحلۀ یادگیری دوره دارای اثربخشی نسبی، در مرحلۀ رفتار دوره دارای اثربخشی نسبی، در بخش­‌های دانش، بینش و مهارت، وضعیت قابل قبولی و در مرحلۀ نتایج نیز دوره دارای اثربخشی نسبی بوده است. همچنین، با توجه به میانگین رتبه­‌ای به دست آمده در آزمون فریدمن، می‌­توان گفت در مرحلۀ نتایج، دانشجویان اثربخشی آن را بیشتر از مدیران اعلام کرده­‌اند.
نتیجه‌­گیری: دوره از اثربخشی قابل قبولی برخوردار است، اما کمی از سطح مطلوب فاصله دارد. لذا بازنگری برنامۀ درسی دوره متناسب با نیازهای عینی سازمانی و مأموریتی مشاغل پلیس مبارزه با مواد مخدر و به‌کارگیری اساتید متخصص در حوزۀ مبارزه با مواد مخدر برای ارتقای کیفی دوره پیشنهاد می­‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی آموزشی، یادگیری، واکنش، رفتار، نتایج، مبارزه با مواد مخدر،

عنوان انگلیسی Effectiveness Evaluation of counter Narcotics Master of Science Training course
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the important steps in the training courses is evaluation of effectiveness. Effectiveness evaluation aims to examine the goals which be predicted in the training courses. This study has be evaluated the effectiveness of counter Narcotics 13th Master of Science Training course.
Methodology: The present study was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method. The statistical population of this study was 12 graduated Master of Science students of counter-narcotics at Amin Police University and 12 commanders of them. The data collection tools were a researcher-made questionnaire and the collected data was analyzed by SPSS software. Friedman test and repeated measures test were used to test the hypotheses.
Findings: The findings show that the aforementioned educational course in the reaction stage, is at an acceptable level. The attitude of students in the reaction stage is in desired situation. In the learning and behavior stages of the course, relative effectiveness have been gained. In knowledge, Insight and skill sections, acceptable status are presented and in the results stage, the course has been relatively effective. As well, according to the average rank obtained in Friedman test, it can be said that in the results stage, students have declared it more effective than their commanders.
Conclusion: The course has evaluated acceptable in effectiveness, but is not perfect in comparison to desired level. Therefore, it is recommended to revise the curriculum of the course in accordance with the mission's requirements of the Anti-Narcotics Police and to employ more experts who involved of Anti-Narcotics affairs to improve the quality of the course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اثربخشی آموزشی, یادگیری, واکنش, رفتار, نتایج, مبارزه با مواد مخدر

نویسندگان مقاله رضا بیرانوند |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

حسین یاراحمدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

احمد امرایی |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

ارسلان باقرآبادی |
کارشناس ارشد مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icra.jrl.police.ir/article_98059_cf51bb053ef8313bf9b989f6a39f2639.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات