پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۱۲۹-۱۵۶

عنوان فارسی پیش بینی نوع خودافشایی اینترنتی جوانان براساس میزان برخورداری از خودآگاهی با تأکید بر نگاه انتظامی - امنیتی مقام معظم رهبری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه ارتباطات و فضای مجازی نقش مهمی در فرهنگ و شکل‌دهی به زندگی خانواده‌ها ایفا می‌کند. در این ارتباط، دلبستگی به ‌محتوای فضای مجازی، خودافشایی‌های متعدد و همچنین عرضه هنجارهای متعارض، آثار متفاوتی بر امنیت فرهنگی جامعه جوان دارد. حال در چنین شرایطی رفتارهای نابهجار مختلفی در جامعه در پی تاثیر از فضای رسانه‌ای جدید اتفاق می‌افتد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نوع خود افشایی اینترنتی جوانان براساس میزان برخورداری از خودآگاهی مبتنی بر نگاه انتظامی- امنیتی مقام معظم رهبری انجام پذیرفت.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش همبستگی می‌باشد. جامعه‌ هدف دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه‌ها 384 نفر محاسبه شد لیکن جهت ضریب اطمینان بیشتر این تعداد نمونه با ضریب 3/1 به 500 نمونه ارتقاء و از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه‌های موردنظر پاسخ دادند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میزان خودآگاهی و خودافشایی اینترنتی جوانان به ترتیب 17/3 و 29/2 می‌باشد که در ادامه نیز مشخص گردید بین خودآگاهی و مؤلفه‌های آن یعنی (خودآگاهی‌خصوصی و عمومی) با نوع خودافشایی دانشجویان رابطه معکوس و معناداری وجود دارد ولی بین مؤلفه اضطراب اجتماعی با نوع خودافشایی رابطه مستقیمی مشاهده می‌شود به این صورت که با بالا رفتن اضطراب اجتماعی دانشجویان میزان غیرمنطقی بودن خود افشایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
نتیجه‌گیری: بنابراین میزان مطلوب بودن یا نبودن خودآگاهی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار بر نوع خودافشایی(مثبت یا منفی) در بین جوانان در استفاده از فضای مجازی می‌باشد. لذا انجام برنامه‌ریزی دقیق در رابطه با برنامه‌های فرهنگی از جمله تقویت سرمایۀ و سواد رسانه‌ای- اجتماعی دانشجویان کاملا احساس می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقام معظم رهبری، خودآگاهی، خودافشایی، اینترنت، جوانان،

عنوان انگلیسی Predicting the type of internet self-disclosure of young people based on the level of self-awareness with an emphasis on the policing-security view of the Supreme Leader
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Today, communication and cyberspace play an important role in the culture and shaping of family life. In this regard, attachment to the content of cyberspace, multiple self-disclosures, as well as the introduction of conflicting norms, have different effects on the cultural security of young society. In such circumstances, various abnormal behaviors in society occur following the impact of the new media space. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting the type of Internet self-disclosure of young people based on the level of self-awareness based on the disciplinary-security perspective of the Supreme Leader.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method of correlation. The target population is undergraduate students of Bu Ali Sina University. Using Krejcie and Morgan table, the number of samples was calculated as 384 people, but for more reliability, this number was upgraded with a coefficient of 1.3 to 500 samples and selected through relative class sampling method. And answered the questionnaires.
Results: The results showed that the rate of self-awareness and Internet self-disclosure of young people are 3.17 and 2.29, respectively. Social anxiety is directly related to the type of self-disclosure, so that with the increase of students' social anxiety, the level of irrationality of self-disclosure will also increase.
Conclusion: Therefore, whether or not self-awareness is desirable is one of the most important components affecting the type of self-disclosure (positive or negative) among young people in using cyberspace. Therefore, careful planning in relation to cultural programs, including strengthening capital and social media literacy of students is fully felt.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مقام معظم رهبری, خودآگاهی, خودافشایی, اینترنت, جوانان

نویسندگان مقاله محمد رضا یوسف زاده |
استاد برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران

سعید شریفی رهنمو |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ ‌درسی دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://icra.jrl.police.ir/article_98373_b0ccb364226433f2d6767fcc0ef2f90c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات