|
پژوهش های اطلاعاتی و جنایی، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۵۳-۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سواد دیجیتال و خودمراقبتی در بزهدیدگی در فضای مجازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: افزایش استفادۀ نوجوانان از فضای مجازی که افزایش احتمال بزهدیدگی آنها را متأثر از عوامل مختلف در پی دارد، ضرورت مطالعه این عوامل را بیش از پیش آشکار میسازد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش سواد دیجیتال و خودمراقبتی از بزهدیدگی در فضای مجازی است. روش: پژوهش حاضر، با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دختران و پسران نوجوان سیزده تا هجده سالۀ شهر تهران بودند که 278 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش به مقیاس سواد دیجیتال برای نوجوانان، پرسشنامۀ خودمراقبتی در فضای مجازی و پرسشنامۀ بزهدیدگی حاصل از آزاررسانی سایبری را به صورت آنلاین پاسخ دادند. تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد دیجیتال و خودمراقبتی در فضای مجازی و ابعاد بزهدیدگی در فضای مجازی رابطۀ منفی و معنیدار وجود دارد و فقط میان مهارت اطلاعاتی و بزهدیدگی جنسی رابطۀ معنیدار برقرار نیست. همچنین، از میان متغیرهای پیشبین، هم خودمراقبتی در فضای مجازی و هم سواد دیجیتال بهجز عدم پیشبینیکنندگی مهارت اطلاعاتی در هر سه بُعد بزهدیدگی در فضای مجازی به ترتیب پیشبینیکنندههای مهم در بزهدیدگی در فضای مجازی بهویژه در بُعد آبرویی هستند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر، اهمیت توجه به نحوۀ استفاده از فضای مجازی توسط نوجوانان، تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل مؤثر و مرتبط با بزهدیدگی و آسیب در فضای مجازی و ضرورت آموزش در حوزۀ خودمراقبتی در فضای مجازی و سواد دیجیتال را از سوی والدین و نظام تعلیم و تربیت جهت استفادۀ ایمن از این فضا، مورد تأکید قرار میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بزهدیدگی،
فضای مجازی،
سواد دیجیتال،
خودمراقبتی،
نوجوانی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Digital Literacy and Self Care of victimization in Cyberspace |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Increasing the trend of engagement of cyberspace by teenagers will enhance the possibility of their victimizing by various elements. The present study is to identify the role of digital literacy and self-care of victimization in cyberspace. Methodology: The research was done by descriptive correlational. Statistical population included all Tehran teenagers (boys and girls) that 278 persons of them selected as sample by Snowball sampling. Participants answered the questionnaires about self-care in cyberspace and cyber victimization in an online way. Data analysis was performed through Spearman's correlation coefficient and Multiple Linear Regression by SPSS. Findings: The findings indicate that there are meaningful and negative relations between digital literacy and self - care in cyberspace and aspects of victimization and there is no meaningful relation between information skills and gender victimization. Conclusion: According to the findings the way of using cyberspace by the teenagers and decreasing the injuries of that are the responsibilities of parents and educational systems, therefore providing a safe environment has been emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بزهدیدگی,
فضای مجازی,
سواد دیجیتال,
خودمراقبتی,
نوجوانی |
|
نویسندگان مقاله |
سارا ابراهیمی | عضو هیئتعلمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
راضیه صابری | عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
زینب لکی | دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icra.jrl.police.ir/article_99357_58a0d26306dd0a34fe5b4fc0e841a0ba.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|