|
پلیس زن، جلد ۱۵، شماره ۳۴، صفحات ۱۸۷-۲۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش آنلاین مهارتهای زندگی بر تاب آوری تحصیلی دانشآموزان والد زندانی در زمان کووید ۱۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش آنلاین مهارتهای زندگی بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان والد زندانی در شرایط بحرانی کووید 19 بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون، گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان والد زندانی تحت حمایت بهزیستی تهران در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. با روش نمونهگیری هدفمند 60 نفر دانش آموز با نمره تاب آوری تحصیلی پایین به وسیله پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) انتخاب شدند. دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ایی آموزش آنلاین مهارتهای ده گانه زندگی بر طبق مدل سازمان بهداشت جهانی (1998)دریافت کردند. اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون و پیگیری یک ماهه گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t، نشان داد تفاوت معناداری بین گروه های آزمایش و کنترل در تاب آوری تحصیلی و خرده مقیاس های مهارتهای ارتباطی، جهتگیری آینده و مسئلهمحور وجود داشت(01/0>p). یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش آنلاین مهارت های ده گانه زندگی بر افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان والد زندانی در زمان کووید 19 در پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است. لذا آموزش آنلاین مهارت های ده گانه زندگی در زمان شرایط بحرانی کووید 19 را می توان به عنوان روشی مؤثر برای تقویت و افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان والد زندانی در نظر گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تابآوری تحصیلی،
آموزش آنلاین،
مهارتهای زندگی،
دانشآموزان والد زندانی،
کووید 19، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of online life skills training on students' academic resilience Parent of a prisoner in the time of Covid 19 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to determine the effect of online life skills training on the academic resilience of students of imprisoned parents in the critical situation of Covid 19. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest, follow-up and control group. The statistical population of the present study included all students of parents of prisoners under the support of Tehran Welfare in the academic year 1399-1400. By purposeful sampling method, 60 students with low academic resilience scores were selected by the Samuels (2004) Academic Resilience Questionnaire. Students were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received 10 sessions of 90-minute online training of ten life skills according to the model of the World Health Organization (1998) but the control group did not receive any intervention. After completing the training program, post-test and one-month follow-up were taken from both groups. The results of analysis of covariance and t-test showed that there was a significant difference between experimental and control groups in academic resilience and subscales of communication skills, future orientation and problem-oriented (p <0.01) Findings showed that online education of ten life skills was effective in increasing the academic resilience of students of imprisoned parent students in the time of Covid 19 in post-test and follow-up. Therefore, online training of ten life skills in times of crisis 19 can be considered as an effective way to strengthen and increase the academic resilience of students of imprisoned parents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تابآوری تحصیلی,
آموزش آنلاین,
مهارتهای زندگی,
دانشآموزان والد زندانی,
کووید 19 |
|
نویسندگان مقاله |
طاهره نوری | گروه مطالعات زنان دانشگاه امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ps.jrl.police.ir/article_96567_e53be04c805576e5f14744b9c66bcbd5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|