پلیس زن، جلد ۱۶، شماره ۳۶، صفحات ۲۲۱-۲۴۹

عنوان فارسی طراحی مدل مفهومی فرار دختران در ایران با استفاده از روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: فرار دختران از خانه نوعی رفتار نازسازگار است که آثار زیان‌باری برای  فرد، خانواده و جامعه  دارد. پژوهش حاضر، با هدف کشف و ارائه الگوی جامع پیرامون فرایند شکل‌گیری فرار دختران  از خانه، به تحلیل کیفی نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه فرار دختران پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی است. به طور مشخص‌تر روش فراترکیب (مبتنی بر مراحل هفت‌گانه سندلوسکی و باروسو) به همراه تحلیل داده بنیاد استفاده کرده است. جامعه پژوهش، مقالات نشریات علمی معتبر جامعه شناسی و روان‌شناسی ایران با عنوان فرار دختران است که طی سال‌های 1386 تا 1399 منتشر شده‌اند. نمونه‌ پژوهش 31 مقاله‌ پژوهشی استاندارد بود که بعد از رتبه‌بندی مقالات، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند؛ واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از پیشینه است که برای تجزیه و تحلیل و کدگذاری آن، از روش تحلیل داده بنیاد  اشتراوس و کوربین استفاده شد.
یافته‌ها: در مرحله اول تجزیه و تحلیل 210 مفهوم اولیه از مقالات منتخب شناسایی شدند که در 47 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی دسته‌بندی و برچسب‌گذاری شدند. با استفاده از مقولات نهایی عوامل علی، شرایط زمینه‌ایی، عوامل مداخله‌گر و تسهیل‌گر، راهبردها و پیامدها مدل جامع تبیین‌گر فرار دختران در ایران طراحی شد.
نتایج: این پژوهش با ارائه مدل مفهومی که در برگیرنده‌ مجموعه متنوع از عوامل و سازوکار تاثیرگذاری‌شان است، دیدی فراگیر نسبت به این مساله اجتماعی در اختیار پژوهشگران و سیاست‌گذاران می‌بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دختران فراری، ایران، فراترکیب، نظریه داده بنیاد، وضعیت خانوادگی،

عنوان انگلیسی Designing a conceptual model of girls escaping in Iran using using meta-synthesis
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Running away from home is a kind of maladaptive behavior that has harmful consequences for the individual, family and society. The present study, with the aim of discovering and presenting a comprehensive model of the formation process of girls running away from home, has made a qualitative analysis of the results of research conducted in the field of runaway girls.

Method: The present study is applied in terms of purpose and the meta-analysis method (based on the weekly stages of Sandelowski and Barroso) along with grounded theory has been used. The research community is the articles of authoritative scientific journals of sociology and psychology in Iran entitled "girls running away from home", which were published between 2007 and 2020. The research sample was 31 standard research articles that were ranked, selected and reviewed; The unit of analysis are the memos extracted from the background, which was analyzed and coded using the Strauss and Corbin’s grounded theory.

Findings: In the first stage of the analysis, 210 basic concepts of selected articles were identified, which were categorized and labeled in 47 sub-categories and 6 main categories. Using the final categories of causal factors, contextual conditions, facilitative intervention factors, strategies and consequences, a comprehensive model explaining the girls running away from home in Iran was designed.

Results: This research provides a comprehensive view of this social issue to researchers and policy makers by presenting a conceptual model that includes a diverse set of factors and their impact mechanisms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دختران فراری, ایران, فراترکیب, نظریه داده بنیاد, وضعیت خانوادگی

نویسندگان مقاله مهران سهراب زاده |
هیات علمی گروع علوم اجتماعی ، دانشگاه کاشان

حلیمه حسین پناهی |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان

زینب حیدریان نور |
کاررشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا


نشانی اینترنتی http://ps.jrl.police.ir/article_98790_d30794f60b8187dfb939fea9fb954cb2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات