پلیس زن، جلد ۱۶، شماره ۳۶، صفحات ۱-۲۷

عنوان فارسی گونه‌های هویتی زنان دست‌فروش مترو
چکیده فارسی مقاله زمینه‌ و هدف: پدیده دست‌فروشی زنان در متروی کلانشهر تهران، سالهاست که به یکی از گروههای اجتماعی این کلانشهر تبدیل شده است. از آنجاییکه با شناخت انواع هویت زنان دست‌فروش می‌توان موضوعات جامعه شناختی این گروه اجتماعی و مسائل مربوط به آنها را بهتر بررسی نمود؛ از اینرو این پژوهش با هدف شناخت گونه‌های هویتی زنان دست‌فروش مترو انجام شده است.

روش‌شناسی: برای فهم عمیق‌تر هدف، این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. روش نمونه‌گیری در این تحقیق نمونه‌گیری هدفمند و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته است. مشارکت‌کنندگان در این تحقیق 23 نفر از زنان دست‌فروش مترو هستند. پژوهشگر با این تعداد مصاحبه به اشباع نظری رسید.

یافته‌ها: زنان دست‌فروش مترو، هویت اجتماعی خود را به نحوی تعریف می‌کنند که می‌توان در سه گونه دست‌فروشان محافظه کار، سرخورده و راضی طبقه‌بندی کرد. دست‌فروشان محافظه کار که تمایل به ناشناختگی در آن‌ها بیش از سایر گروه‌ها قابل مشاهده بود و اکثراً سرپرست یا کمک سرپرست خانواده بودند. دست‌فروشان سرخورده گروهی از دست‌فروشانی بودند که بیشتر شامل دختران مجرد و جوان یا زنان مطلقه که به جهت استقلال مالی خود به این شغل روی آورده بودند. اکثریت آن‌ها شاغلین دیروز و یا تحصیل کرده‌های دانشگاهی بودند که بستر مناسبی برای رشته تحصیلی خود نیافته‌اند. دست‌فروشان راضی که اکثریت فروشندگان قدیمی مترو و زنان سرپرست یا کمک سرپرست در خانواده بودند. آنان از این ‌که خود را در اجتماع دارای درآمدی مطلوب بدون هیچگونه ممنوعیت شغلی می‌دیدند، ابراز رضایت داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان، مترو، گونه‌های هویتی، دست‌فروشی،

عنوان انگلیسی Identity types of women in the subway
چکیده انگلیسی مقاله The phenomenon of female peddling in the metro of Tehran has become one of the social groups of this metropolis for many years. Whereas, by recognizing the various identities of women traffickers, the sociological issues of this social group and the issues related to them can be better investigated; Therefore, this study was conducted with the aim of identifying the identity types of women in the subway.

For a deeper understanding of the purpose, this study was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. Sampling method In this research, purposive sampling and data collection tools are semi-structured in-depth interviews. The participants in this study are 23 women peddlers in the subway. The researcher reached a theoretical saturation with this number of interviews.

Metro peddlers define their social identity in a way that can be classified into three types: conservative, frustrated and satisfied peddlers. Conservative peddlers in whom the tendency to anonymity was more evident than in other groups, and were mostly the head or assistant head of the family. Disillusioned peddlers were a group of peddlers, mostly single young girls or divorced women, who turned to the profession for financial independence. Most of them were yesterday's employees or university graduates who did not find a suitable platform for their field of study. The peddlers were satisfied that the majority of the old subway vendors and women were caretakers or assistant caretakers in the family. They expressed satisfaction that they found themselves in a well-off society without any job restrictions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زنان, مترو, گونه‌های هویتی, دست‌فروشی

نویسندگان مقاله مریم پسنده |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد گرمسار ،دانشگاه ازاد اسلامی، گرمسار .ایران.

پروین سوادیان |
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد گرمسار ،دانشگاه ازاد اسلامی ، گرمسار .ایران.

حبیب‌الله کریمیان |
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد گرمسار ،دانشگاه ازاد اسلامی، گرمسار .ایران.


نشانی اینترنتی http://ps.jrl.police.ir/article_97888_44ba7ce4055d6caf10c7b46f2903c4b9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات