|
نظارت و بازرسی، جلد ۱۷، شماره ۶۴، صفحات ۱۳۳-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی الگوی شایستگیهای مهارتی فرماندهان یگانهای ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نقش مهم شایستگیها در بهبود فعالیتهای شغلی مشخص و واضح است. نیروی انسانی ماهر و شایسته میتواند سازمان را بهسوی اهداف عالی هدایت نماید؛ بنابراین، هدف از تحقیق حاضر شناسایی الگوی شایستگیهای مهارتی فرماندهان یگانهای ویژه مرتبط با مأموریتهای محوله است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی با روش تحلیل محتوی اسناد است. جامعۀ تحقیق عبارت بود از: مجموعه تمام اسناد و دستورالعملها و کتابهایی که در حوزههای آموزشی و مهارتی موردنیاز کارکنان یگانهای ویژه انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سال 1391 الی 1401 تدوین و ابلاغ شده است. جهت اطمینان از روایی درونی و بیرونی نتایج پژوهش، چهار ملاک توصیهشده توسط گوبا و لینکلین مورد ارزشیابی قرار گرفت و تأیید شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان داد شایستگیهای مهارتی فرماندهان یگانهای ویژه فراجا در 5 بُعد، 16 مؤلفه و 102 شاخص قابل دستهبندی میباشد. ابعاد بهدستآمده عبارت بودند از: مهارتهای عمومی؛ مهارتهای تخصصی حرفهای؛ مهارتهای فردی؛ مهارتهای مدیریتی و مهارتهای علمی، دانشی و بصیرتی. نتیجهگیری: برای فرماندهی در یک یگان واکنش سریع انتظامی که مأموریتهای متنوع و مهمی را انجام میدهد، ترکیبی از مهارتهای متنوع لازم است؛ لذا برنامهریزی در راستای آموزش و گزینش فرماندهان و حتی توانمندسازی ایشان در ضمن خدمت نیازمند توجه به همۀ انواع شایستگیهای مهارتی میباشد. بعضی از این مهارتها بهصورت عمومی در حوزههای نظامی و انتظامی بوده، اما بسیاری از آنها مختص یگانهای ویژه و حوزههای تخصصی آن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی شایستگی،
مهارت،
فرمانده،
یگانهای ویژه، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the pattern of skills of special forces commanders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: The important role of competencies in improving job activities is clear. Skilled and competent human resources can lead the organization to great goals. Therefore, the purpose of the present research is to identify the pattern of skill competencies of the commanders of special units related to the assigned missions. Method: The current research was conducted in terms of practical purpose, in terms of exploratory nature and descriptive-analytical type with the content analysis method of documents. The research community consisted of the collection of all the documents, instructions and books that were compiled and published in the fields of education and skills required by the employees of the special law enforcement units of the Islamic Republic of Iran from 1391 to 1401. In order to ensure the internal and external validity of the research results, the four criteria recommended by Goba and Lincoln were evaluated and confirmed. Findings: The results of the analysis of the findings showed that the skills of the commanders of Faraja special units can be categorized into 5 dimensions, 16 components and 102 indicators. The obtained dimensions were: general skills; specialized professional skills; Individual skills; Management skills andscientific, knowledge and insight skills. Conclusion: Commanding a police rapid response unit that performs diverse and important missions requires a combination of diverse skills. Therefore, planning for the training and selection of commanders and even empowering them while serving requires attention to all kinds of skills. Some of these skills are general in the military and administrative fields, but many of them are specific to special units and their specialized fields. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
الگوی شایستگی,
مهارت,
فرمانده,
یگانهای ویژه |
|
نویسندگان مقاله |
احمد رضائی | استادیار گروه عملیات ویژه دانشگاه پلیس، (نویسنده مسئول)
مرتضی شعاعی | استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه پلیس
محمد رضا زارعی | مدرس دانشگاه پلیس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://si.jrl.police.ir/article_100685_a69fc64891969001fc93da0d7c4b42b8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|