منابع انسانی ناجا، جلد ۱۰، شماره ۵۸، صفحات ۷۳-۹۴

عنوان فارسی ارائه مدلی جهت بهبود عملکرد نوآورانه مراکز خدمات درمانی با تب یین نقش نوآوری ناب، شایستگی های دانشی و بازارگرایی (مورد مطالعه: بیمارستان بقیه الله)
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌های متعدد بیانگر این مطلب است که مزیت رقابتی در جذب و وفاداری مشتریان، خلق و کاربست بازار‌گرایی در مجموعه‌ی سازمان است. سازمان‌هایی که با تمرکز بر بازار‌گرایی، به شدت بر بازار خارجی تمرکز دارند، به نیاز‌های فعلی به خوبی پاسخ می‌دهند و نیاز‌های آینده مشتریان را پیش‌بینی می‌کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بازارگرایی بر عملکرد سازمان با تبیین نقش شایستگی دانش بازار، نوآوری ناب و آشفتگی محیطی می‌باشد. تحقیـق حاضر از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف، توسعه‌ای- کاربردی است. جامعه مورد بررسی بیماران بیمارستان بقیه الله می باشند. و جهت انتخاب کارکنان با استفاده از فرمول نمونه‌گیری برای جامعه نامحدود ‌و با درصدی بیشتر جهت رویارویی با مشکل پر نشدن برخی پرسشنامه‌‌ها 420 نفر در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از بررسی داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها اثر بازارگرایی بر شایستگی دانش بازار، شایستگی دانش بازار بر نوآوری ناب و نوآوری ناب بر عملکرد سازمانی تایید، و همچنین اثر بازار­گرایی بر نوآوری ناب و نقش تعدیل­گری آشفتگی محیطی در رابطه با بازارگرایی بر نوآوری ناب و بازار­گرایی بر شایستگی دانش بازار مورد تایید واقع نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازارگرایی، عملکرد نوآورانه سازمانی، شایستگی دانش بازار، نوآوری ناب، آشفتگی محیطی،

عنوان انگلیسی A model to improve the innovative performance of health care centers by explaining the role of pure innovation, knowledge competencies and market orientation
چکیده انگلیسی مقاله Today, addressing the issue of performance of health care centers from
an intra-organizational perspective, for better decision-making and
from an extra-organizational perspective, is of direct impact on the health of
the individual, family and society. Therefore, in this study, considering different
studies and interviews and a model is presented to improve the performance
of medical service centers by explaining the role of pure innovation,
knowledge competencies and market orientation. The community is being
studied by the staff of Baqiatallah Hospital. For sampling, random sampling
method was used with limited statistical population and 420 questionnaires
were distributed among hospital staff and managers based on research variables.
Content validity was obtained using the opinions of 7 scientific and
experimental experts. Also, the validity of the structure has been used in two
criteria: convergent validity and divergent validity and Cornbrash’s alpha
method and combined reliability have been used for reliability. To test the research
hypotheses, structural equation modeling method using SmartPLS3.0
software has been used. The results of the research show that in conditions of
environmental turmoil, organizational architecture and appropriate structure
to improve the internal and external observation of ideas and also improve the
knowledge management process, market orientation is done, on the competence
of employees’ knowledge, pure innovation and The performance of the
organization is effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازارگرایی, عملکرد نوآورانه سازمانی, شایستگی دانش بازار, نوآوری ناب, آشفتگی محیطی

نویسندگان مقاله محمد رحیم اسفیدانی |
استادیار مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،

علیرضا مسیبی |
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

هانیه فتحی |
دانشجوی مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_94225_a9b7a812656f8995290bce2001f1f076.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات