منابع انسانی ناجا، جلد ۱۱، شماره ۶۰، صفحات ۵۷-۸۴

عنوان فارسی ارائه راه‌کارهایی جهت بهبود فرهنگ‌سازمانی نیروی انتظامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راه‌کارهایی برای بهبود فرهنگ‌سازمانی نیروی انتظامی است. با بررسی ادبیات نظری مربوطه بعضی از مؤلفه‌های مشترک فرهنگ‌سازمانی در بین نظریات و مدل‌های مختلف به جهت ارائه راه‌کارهایی برای بهبود آنها انتخاب گردید. که این مؤلفه‌های نه‌گانه عبارت از: ارتباطات سازمانی، شیوه نظارت و کنترل، خطرپذیری و خلاقیت، سیستم تشویق و پاداش دهی، هویت و وفاداری، انگیزش، تاکید بر ثبات یا تغییر، توجه به نتیجه گرایی یا وظیفه‌گرایی و تاکید بر وظایف سازمانی یا رضایت کارکنان هستند.
روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی می‌باشد؛ که به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه‌باز و همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه فرماندهان و مدیران میانی مستقر در ستاد فرماندهی استان یزد می‌باشند که در سال 1398 تعداد 43 نفر را تشکیل می‌دهند. حجم نمونه بر مبنای نمونه‌گیری هدفمند، مترادف با اشباع داده‌های مصاحبه‌ها در انتهای تحقیق 22 نفر در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: برمبنای مصاحبه‌های انجام‌شده در مورد ابعاد و مؤلفه‌های نه‌گانه فرهنگ‌سازمانی و تجزیه‌وتحلیل متن مصاحبه‌ها به‌عنوان داده‌های تحقیق، تعداد 142 کد و مفهوم مربوط به راه‌کارهای بهبود مؤلفه‌های نه‌گانه فرهنگ‌سازمانی شناسایی گردید.
نتیجه‌گیری: در نهایت بر اساس یافته‌های پژوهش مشخص گردید که مهم‌ترین راه‌کارهای بهبود فرهنگ‌سازمانی نیروی انتظامی مربوط به گوش فرادادن به نظرات و پیشنهادات کارکنان؛ استفاده بیشتر مدیران از روش‌های تشویقی و ترغیبی؛ افزایش پاداش‌های مالی در سازمان؛ در نظر گرفتن کمبودهای سازمانی و نیازهای مختلف کارکنان؛ فراهم آوردن حمایت و پشتیبانی قانونی و سازمانی لازم نسبت به کارکنان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ‌سازمانی، نیروی انتظامی، تحلیل محتوا، راهکارها،

عنوان انگلیسی Provide solutions to improve the organizational culture of the police using qualitative content analysis
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this study is to identify strategies to improve the organizational culture of law enforcement. By reviewing the relevant theoretical literature, some common components of organizational culture among different theories and models were selected to provide solutions to improve them. These nine components are: organizational communication, monitoring and control methods, risk-taking and creativity, reward and reward system, identity and loyalty, motivation, emphasis on stability or change, attention to consequentialism or conscientiousness, and emphasis on organizational tasks or satisfaction They are employees.
Methods: This research is a qualitative research; In order to collect data, the semi-open interview method was used and also to analyze the research data, the qualitative content analysis method was used. The statistical population of this study is all commanders and middle managers located in the command headquarters of Yazd province, which in 1398 amounted to 43 people. The sample size was based on purposive sampling, which was synonymous with interview data saturation at the end of the study of 22 people.
Results: Based on the interviews conducted on the nine dimensions and components of organizational culture and the analysis of the text of the interviews as research data, 142 codes and concepts related to strategies to improve the nine components of organizational culture were identified.
Conclusion: Finally, based on the research findings, it was determined that the most important strategies to improve the organizational culture of the police force are related to listening to the opinions and suggestions of employees; More use of incentive and persuasion methods by managers; Increase financial rewards in the organization; Considering organizational shortcomings and different needs of employees; Provide the necessary legal and organizational support to employees
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرهنگ‌سازمانی, نیروی انتظامی, تحلیل محتوا, راهکارها

نویسندگان مقاله محمدامین ترابی |
گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

ارکیده حامدی |
استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران( صندوق پستی4697-19395 تهران)، ایران

عباس رحیمی نسب |
گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران( صندوق پستی4697-19395 تهران)، ایران


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_94906_56eaf69fc8dbded3052696bdcd02176d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات