این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۵، شماره ۶۴، صفحات ۸۱-۱۲۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در یک شرکت دانش‌بنیان با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در یک شرکت دانش‌بنیان می‌باشد. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و از منظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، محققین یک شرکت دانش‌بنیان بوده و نمونه آماری 172 نفر از شاغلین که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت‌های پژوهشی می‌باشند و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده و میزان پایایی به روش آلفای کرونباخ که 898/0 محاسبه شد. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، نشان می‌دهد که بین عملکرد مدیریت منابع انسانی و ظرفیت مدیریت دانش و نگهداشت پرسنل دانش‌محور رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین تناسب فرد و شغل و نگهداشت و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان رابطه معنی‌دار وجود دارد. همچنین بین هر یک از عوامل عملکرد مدیریت منابع انسانی جبران خدمات و شناخت ارزش کارکنان، طراحی شغل و ارتقاء شغلی، آموزش و توسعه شغل، مشارکت و ارزیابی عملکرد، محیط کاری رضایت‌بخش و نگهداشت و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان رابطه معنی‌دار وجود دارد و بین هریک از فرآیندهای مدیریت دانش (اکتساب دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش و نگهداشت) و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان نیز رابطه معنی‌دار وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت منابع انسانی، نگهداشت کارکنان دانش‌محور، مدیریت دانش، شرکت دانش‌بنیان،

عنوان انگلیسی Investigating the effect of human resource management performance on retaining knowledge-based employees in a knowledge-based company with regard to the mediating role of knowledge management
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to investigate the effect of human resource management and knowledge management performance on retaining knowledge-based employees in a knowledge-based company. The present research is descriptive-correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection. The statistical population is the researchers of a knowledge-based company and the statistical sample of 172 employees who are directly and indirectly engaged in research activities and were selected through simple random sampling method. The data collection tool was a questionnaire and the reliability rate was calculated by Cronbach's alpha method which was 0.898. Findings of the present study show that there is a positive and significant relationship between human resource management performance and knowledge management capacity and retention of knowledge-based personnel. There is a significant relationship between personal fit and job and retention and willingness to continue employee activity. Also, there is a significant relationship between each of the performance factors of human resource management, service compensation and recognition of employee value, job design and job promotion, job training and development, participation and performance appraisal, satisfactory work environment and maintenance, and desire to continue employee activity. And there is a significant relationship between each of the knowledge management processes (knowledge acquisition, knowledge sharing and knowledge application and maintenance) and the desire to continue the activity of employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت منابع انسانی, نگهداشت کارکنان دانش‌محور, مدیریت دانش, شرکت دانش‌بنیان

نویسندگان مقاله محمدرضا زاهدی |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر

محمد اشراقی |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_96782_2ef9989adb8e92b4a66e8da0d05c400d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات