|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۵، شماره ۶۵، صفحات ۹۳-۱۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی تفکر انتقادی بر اساس ابعاد شخصیت و متغیرهای جمعیت شناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف تحقیق حاضر پیش بینی تفکر انتقادی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و ابعاد شخصیتی معلمان بود. جهت حصول اطمینان تعداد 350 پرسشنامه در بین معلمان شهر تهران اجرا شد. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. ابتدا ضریب پایایی به روش همسانی درونی برای پرسشنامه ابعاد شخصیتی و تفکر انتقادی محاسبه شد نتایج نشان می دهد ضرایب پایایی پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی مطلوب و رضایت بخش هستند. پس از بررسی همسانی درونی، به بررسی روایی پرسشنامه پرداخته شد بدین منظور از روش تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی بهره گرفته شد. مقدار KMOبرای پرسشنامه شخصیتی نئو(NEO) و پرسشنامه تفکر انتقادی بالاتر 935/0 و سطح معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت برای هر دو پرسشنامه کمتر از 0/01بود. وزن های عاملی برآورد شده حاکی از آن بود که همه شاخص ها، از بار عاملی بالاتر از 0/30برخوردار هستند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت ابزارهای تحقیق از روایی مناسبی برخوردار هستند.سرانجام جهت پیش بینی تفکر انتقادی معلمان از طریق متغیرهای جمعیت شناختی و ویژگیهای شخصیتی از تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد نتایج نشان داد ویزگی های شخصیتی برون گرایی، باوجدان بودن، انعطاف پذیری، جنسیت، تحصیلات، روان رنجوری، دلپذیر بودن به عنوان متغیر پیش بین می توانند تفکر انتقادی را پیش بینی نمایند(R=0/606). بنابراین بر اساس نتایج می توان گفت معلمانی که درباره جهان پیرامون خود کنجکاو هستند و دارای ویژگی تنوع طلبی، کنجکاوی ذهنی و استقلال در قضاوت بودند، از لحاظ تفکر انتقادی نسبت به سایرین بالاترند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انتقاد،
تفکر انتقادی،
شخصیت،
ویژگی های فردی، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting critical thinking based on personality dimensions and demographic variables |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of the present study was to predict critical thinking based on demographic variables and personality dimensions of teachers. To ensure, 350 questionnaires were administered among teachers in Tehran. Random sampling method was used to select the sample. First, the reliability coefficient was calculated by internal consistency method for the personality dimensions and critical thinking questionnaire. The results show that the reliability coefficients of the personality traits and critical thinking questionnaire are desirable and satisfactory. After examining the internal consistency, the validity of the questionnaire was examined. For this purpose, the factor analysis method using the principal components method was used. The KMO value for the NEO personality questionnaire and the critical thinking questionnaire was higher than 0.935 and the level of significance of the Bartlett spherical characteristic for both questionnaires was less than 0.01. Factor weights estimated by the maximum likelihood method indicated that all indices have a factor load greater than 0.35 and the root error value of the mean squared RMSEA approximation is close to 0.07. Therefore, it can be concluded that in the present study, the research tools have a good fit. Finally, multivariate regression analysis was used to predict teachers' critical thinking through demographic variables and personality traits. The results showed that when the variable Predictor is only an extroverted personality trait. The value of R was 0.480, while with the addition of variables of conscience, flexibility, gender, education, neuroticism, pleasantness as the predictor variable, the value of R increased to 0.606. Has found. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
انتقاد,
تفکر انتقادی,
شخصیت,
ویژگی های فردی |
|
نویسندگان مقاله |
نورمحمد رضایی | استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان. شهید مدرس. ایلام. ایران
محمد علی عامری | دکتری مدیریت پیشگیری از جرم و عضو هیئت علمی پؤوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phr.jrl.police.ir/article_97682_256db4c539c63fefcd50f244f2369eed.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|