|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۶، شماره ۶۹، صفحات ۳۳-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی همزمان رابطه مولفه های بازاریابی داخلی، اشتیاق شغلی و عجین شدن با شغل (کارکنان پلیس ویژه انتظامی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده
پژوهش حاضر بصورت توصیفی و به روش کمی در سال 1400 هجری شمسی انجام شده است. جامعه آماری کلیه کارکنان حاضر به خدمت (افسران ارشد، افسران جزء و درجه داران) یگانهای ویژه انتظامی و حجم نمونه شامل 221 نفر از کارکنان این نیرو که بر اساس فرمول کوکران و به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات، در بعد بازاریابی داخلی از پرسشنامه فورمن و مونی (1995) با سه بعد چشم انداز، پاداش و توسعه با آلفای کرونباخ 79/0، 89/0 و 85/0؛ در بعد اشتیاق شغلی از پرسشنامه سالواناوا و شوفلی(2001) با آلفای کرونباخ 0.91 و در بعد عجین شدن با شغل از پرسشنامه مگینسون و کلاترباک (2006) بهره گرفت شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس پی اس اس 24 و آزمونهای کولموگروف–اسمیرنف، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. بین مولفه های بازاریابی داخلی و مولفه های اشتیاق شغلی و عجین شدن با شغل رابطه مثبت و معنی دار برقرار است. 29.7 درصد از تغییرات متغیر وابسته اشتیاق شغلی توسط مولفه های بازاریابی داخلی تبیین شده و مدل معنادار است، 26.5 درصد از تغییرات متغیر وابسته عجین شدن با شغل توسط مولفه های بازاریابی داخلی تبیین و مولفه های چشم انداز، پاداش در مدل معنادار شده اما مولفه توسعه معنادار نیست. پیشنهاد می گردد چشم اندازی قابل درک و در تعامل با کارکنان ترسیم و به توسعه دانش و مهارت کارکنان توجه شود. همچنین سازمان یگان ویژه انعطاف لازم را در راستای انطباق با نیازهای متفاوت کارکنان ایجاد و از اطلاعاتی که از کارکنان جمع آوری می شود در جهت بهسازی شغل آنها و توسعه راهبردهای سازمان بهره برداری شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازاریابی داخلی،
اشتیاق شغلی،
عجین شدن با شغل،
پلیس ویژه، |
|
عنوان انگلیسی |
Simultaneous study of the relationship between internal marketing components, Employee engagment and job involvement
(Special police officers) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
abstract
The present research has been done descriptively and quantitatively in 1400 AH. The statistical population of all employees present (senior officers, sub-officers and non-commissioned officers) of special law enforcement units and the sample size includes 221 employees of this force who have been randomly selected based on the Cochran's formula. The tools used in data collection, in the internal marketing dimension of the Forman and Mooney (1995) questionnaire with three dimensions of perspective, reward and development with Cronbach's alpha 0.79, 0.89 and 0.85; In terms of job motivation, Salvanava and Shuffley (2001) questionnaire with Cronbach's alpha of 0.91 and in terms of job involvement, Maginson and Clatterbock (2006) questionnaire were used. In data analysis, SPSS 24 software and Kolmogorov-Smirnov tests, Spearman correlation and multiple regression were used. There is a positive and significant relationship between the components of internal marketing and the components of Employee engagment and job involvement. 29.7% of changes in Employee engagment dependent variable are explained by internal marketing components and the model is significant, 26.5% of job dependent variable changes are explained by internal marketing components and vision components, reward is significant in model but development component It does not make sense. It is suggested to draw an understandable vision in interaction with employees and to pay attention to the development of knowledge and skills of employees. Also, the Special Unit Organization should create the necessary flexibility in order to adapt to the different needs of the employees and use the information that is collected from the employees in order to improve their jobs and develop the strategies of the organization. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بازاریابی داخلی,
اشتیاق شغلی,
عجین شدن با شغل,
پلیس ویژه |
|
نویسندگان مقاله |
فرزاد کبیری | گروه عملیات ویژه، دانشجوی دکتری مدیریت بازار یابی دانشگاه آزاد سمنان، مدرس دانشگاه امین.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phr.jrl.police.ir/article_98688_980a8c067f85625791b62257afb31cb3.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|