این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۷، شماره ۷۱، صفحات ۱۷۷-۲۰۷

عنوان فارسی بررسی نقش هوش معنوی بر یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین)
چکیده فارسی مقاله هوش معنوی بیانگر هوش خاصی است که اشاره به ظرفیت‌ها و تجربیات متفاوتی از انسان دارد که با استفاده از آن صعودی به سمت بالا داشته باشد. هوش معنوی یکی از انواع هوش‌های چندگانه است که به طور مستقل می‌تواند رشد و توسعه یابد. به همین منظور این پژوهش تلاش می‌کند تا تاثیر هوش معنوی بر توان یادگیری سازمانی را بررسی کند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و محدوده‌ی جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علوم انتظامی امین است. برای جمع آوری داده‌های یادگیری سازمانی از پرسشنامه استاندارد چیوا و همکاران و برای هوش معنوی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و تعداد نمونه آماری 87 نفر برآورد شده است که برای افزایش تعمیم پذیری 100 پرسشنامه توزیع گردید. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا استفاده شده است که در اختیار چند تن از استادان صاحب نظر قرار گرفت. سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه ها، ضریب آلفای کرونباخ توسط نرم افزار SPSS محاسبه شد که برابر 915. بدست آمد که مقدار مناسبی بود. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار AMOS استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که با تغییر مولفه‌های هوش معنوی می‌توان تغییر در مولفه‌های یادگیری سازمانی را سنجید به عبارتی می‌توان گفت تقویت هوش معنوی می‌تواند بر یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین موثر و کمک کننده باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش، هوش معنوی، یادگیری، یادگیری سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین،

عنوان انگلیسی Investigation the Role of Spiritual Intelligence on Organizational Learning (Case Study: Students Of Police University)
چکیده انگلیسی مقاله Spiritual intelligence refers to a special intelligence that refers to different human capacities and experiences that can be used to climb upwards. Spiritual intelligence is one of the types of multiple intelligences that can grow and develop independently. For this purpose, this research tries to investigate the effect of spiritual intelligence on organizational learning. The present research is descriptive-survey type and the scope of the study population is the master's degree students of Amin University of Police Sciences. The standard questionnaire of Chiva et al. was used to collect organizational learning data, and the researcher-made questionnaire was used for spiritual intelligence. The random sampling method is simple and the statistical sample number is estimated to be 87 people, and 100 questionnaires were distributed to increase the generalizability. To determine the validity of the questionnaires, the content validity was used, which was given to several expert professors. Then, to measure the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha coefficient was calculated by SPSS software, which was found to be 0.915, which was a suitable value. Also, in order to analyze the data, the structural equation model was used using AMOS software. The obtained results show that by changing the components of spiritual intelligence, it is possible to measure the change in the components of organizational learning, in other words, it can be said that strengthening spiritual intelligence can be effective and helpful in the learning of students of Police University.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش, هوش معنوی, یادگیری, یادگیری سازمانی, دانشگاه علوم انتظامی امین

نویسندگان مقاله جواد معدنی |
استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه محقق اردبیلی

غلام جباری |
دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_99976_0130daf9cfa26633298814939f960f5e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات