|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۷، شماره ۷۲، صفحات ۶۳-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل علّی بهرهوری سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی ناجا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رشد قابلتوجه در زمینهی میزان استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت در بخشهای مختلف کاری سازمانها باعث شده محققان حوزه مدیریت فناوری اطلاعات توجه بیشتری نسبت به ارتقای بهرهوری در این سامانهها داشته باشند. هدف در این پژوهش شناسایی مدل ریاضی علت و معلولی (علّی) بهرهوری سیستمهای اطلاعات مدیریت در حوزه منابع انسانی است. روش پژوهش: این پژوهش رویکرد آمیخته اکتشافی را بهکاربرده است. ابتدا با استفاده از منابع پیشین مدل مفهومی احصاء شده و در ادامه با استفاده از روش کمی دیمتل فازی (در شش گام) مدل ریاضی علت و معلولی (علّی) ایجاد شده است. پایایی و روایی پرسشنامههای مقایسات زوجی دیمتل فازی به ترتیب با استفاده از روش آزمون مجدد و روش روایی محتوایی لاوشه تأیید شده است. یافتهها: در میان ابعاد اصلی بهرهوری سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی، بُعد «هوشمند سازی» تأثیرگذارترین بُعد میباشد. بُعد «نوآوری» تأثیرپذیرترین بُعد میباشد. بُعد «نوآوری» دارای بیشترین میزان تعامل با سایر ابعاد است و بُعد «هوشمند سازی» بیشترین میزان علّیت را دارا است. نتیجهگیری: ازآنجاکه «اثربخشی» مشکل اصلی و «هوشمند سازی» راهحل اصلی مسئله است قرار دادن بُعد «هوشمند سازی» و مؤلفههای «اثر سازمانی» و «اثر فردی» و «رضایت کاربر» در کانون توجه؛ اولویت اصلی تیم نگهداشت و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت در معاونت نیروی انسانی ناجا جهت ارتقاء بهرهوری میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهرهوری،
سیستم اطلاعات مدیریت،
مدل علّی،
دیمتل فازی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Causal Model of the NAJA Human Resource Management Information System Productivity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: The significant growth in the amount of use of management information systems in different work departments of organizations has caused researchers in the field of information technology management to pay more attention to improving productivity in these systems. The purpose of this research is to identify the cause and effect (causal) mathematical model of the productivity of management information systems in the field of human resources. Research method: This research has used a mixed exploratory approach. First, the conceptual model was calculated using the previous sources, and then the mathematical model of cause and effect was created using the quantitative method of Fuzzy DEMATEL (in six steps). The reliability and validity of the questionnaires of fuzzy DEMATEL pairwise comparisons have been confirmed by using the test-retest method and the content validity method of Lawshe, respectively. Findings: Among the main productivity dimensions of the human resources management information system, the dimension of "intelligence" is the most effective dimension. The "innovation" dimension is the most effective dimension. The dimension of "innovation" has the highest degree of interaction with other dimensions and the dimension of "intelligence" has the highest degree of causality. Conclusion: Since "effectiveness" is the main problem and "intelligence" is the main solution to the problem, placing the dimension of "intelligence" and the components of "organizational effect" and "individual effect" and "user satisfaction" in the focus of attention; The main priority of the management information system maintenance and development team in Naja's human resources department is to improve productivity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بهرهوری,
سیستم اطلاعات مدیریت,
مدل علّی,
دیمتل فازی |
|
نویسندگان مقاله |
مرتضی شریفی | گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمدرضا معتدل | گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عباس طلوعی اشلقی | گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phr.jrl.police.ir/article_101481_b630219a1fb0a0dd069131500ff36044.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|