|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۶۷-۱۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش کنترل هیجان خواهی و ذهن آگاهی بر کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی در شهر بوشهر |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: افزایش آمار تصادفات رانندگی و عوارض ناشی از آن موجب شده است که راهکارهای متعددی برای پیشگیری از این صدمات تدبیر شود. یکی از رویکردهای موجود، کاربست مداخلات روا نشناختی است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش کنترل هیجا نخواهی و ذهن آگاهی بر کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی در شهر بوشهر انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه رانندگان دارای 30 امتیاز منفی در سه ماهه آخر سال 1395 به تعداد 102 نفر بود. در این پژوهش، تعداد 60 نفر از رانندگان دارای 30 امتیاز منفی ب هصورت در دسترس انتخاب و به دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل به صورت تصادفی تقسیم شدند؛ به گروه آزمایش طی 7 جلسه 60 دقیقه ای آموزش هایی پیرامون کنترل هیجا نخواهی مبتنی بر رویکرد هاک، چین و لیم و آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر رویکرد کابات زین ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه رفتارهای پرخطر رانندگی منچستر ساخته ریسون و همکاران بود. یافته ها: آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش کنترل هیجان خواهی و ذهن آگاهی بر کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی تأثیر معنی داری دارد و 38 درصد کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی را تبیین می کند. همچنین بین گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ لغزش، اشتباهات و مشاهده شد. (p <0/ تخلفات عمدی تفاوت معنی داری ( 001 نتیجه گیری: ارائه آموزش کنترل هیجانی و ذهن آگاهی می تواند به مهار رفتارهای پرخطر رانندگی درو نشهری و برون شهری کمک کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هیجان خواهی،
ذهن آگاهی،
رفتارهای پرخطر رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of emotion control and mindfulness training on
reducing high-risk driving behaviors in Bushehr city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The increase in the number of traffic accidents and their complications has led to the development of several strategies to prevent these injuries. One of the available approaches is the use of psychological interventions. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotion control and mindfulness training on reducing high-risk driving behaviors in Bushehr city. Method: The research method is quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population included all drivers with 30 negative points in the last quarter of 2016 to 102 people. In this study, 60 drivers with 30 negative scores were selected as available and were randomly divided into two groups of 30 test and control people; The experimental group < br />was trained in 7 sessions of 60 minutes on emotion control based on Hak, Chin and Lim approach and mindfulness training based on Kabat Zeen approach. The data collection tool in this study was a Manchester high risk driving behaviors questionnaire developed by Rison et al. Findings: Covariance analysis test showed that training in controlling emotion and mindfulness has a significant effect on reducing high-risk driving behaviors and explains 38% reduction in high-risk driving behaviors. Also, there was a significant difference (P <0.001) between the experimental and control groups in terms of slippage, errors and intentional violations. Conclusion: Providing training in controlling emotion and mindfulness can help reduce high-risk driving behaviors in urban and suburban. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هیجان خواهی,
ذهن آگاهی,
رفتارهای پرخطر رانندگی |
|
نویسندگان مقاله |
عزت دیره | استادیار گروه روانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بوشهر
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_94711_bd828b87ed3d3a7d83e3164aa7f6be63.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|