مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۳۹-۱۶۶

عنوان فارسی تحلیل و مدل سازی تغییرات طول خطوط افزایش و کاهش سرعت در رابط های راه های شریانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در حال حاضر مسئله ترافیک در شهرهای بزرگ به عنوان یک معضل در اکثر کشورها مطرح
است. بخشی از این مشکل با اصلاح طرح هندسی، قابل حل است. یکی از موارد مهم در طراحی، رعایت طول
مناسب بین نواحی تداخلی در بزرگراه ها است که تأمی ننشدن آن در این ناحیه، باعث تغییر مسیر ناگهانی وسایل
نقلیه، تصادف و بهتبع آن موجب ایجاد تراکم در بزرگراه ها می گردد . استفاد ه مناسب از خطوط افزایش و
کاهش سرعت در بزرگراه ها، تأخیر در رمپ ها را کاهش داده و با کاهش اختلاف سرعت وسایل نقلیه، باعث
افزایش سطح ایمنی می گردد.
روش شناسی: طبق ضوابط آیین نامه ای، خطوط افزایش و کاهش سرعت با استفاده از روش شبیه سازی در
شبیهسازی گردید. این نرم افزار به دلیل توانایی Aimsun مقیاس خرد (شبیه سازی میکروسکوپیک) در نرم افزار
آن برای انجام تجزی هوتحلیل دقیق در مقیاس میکروسکوپیک، نتایجِ نزدیک به واقعیت را ارائه می کند.
یافتهها: در این پژوهش، تقاطع دو بزرگراه دوخطه دوطرفه موردمطالعه قرار گرفت. طول خط تغییر سرعت،
حجم مسیر اصلی و حجم لوپ به عنوان ورودی پژوهش در نظر گرفته شدند و اثر تغییر طول ناحیه تداخلی بر
زمان تأخیر، سرعت، چگالی، زمان سفر و زمان توقف، با استفاده از نرم افزار بررسی شد . با فرض ثابت ب ودن
وارد شد . در Aimsun حجم ترافیک، پنج طول مختلف برای خطوط افزایش و کاهش سرعت در نر م افزار
ادامه، زمان تأخیر، چگالی، جریان، سرعت، زمان توقف و زمان سفر به عنوان خروجی تعیین شدند . درنهایت
مقایسه شدند و طول خط تغییر سرعت بهینه برای AHP شاخص های به دست آمده توسط تحلیل سلسل همراتبی
تقاطع موردنظر در دو حالت افزایش و کاهش سرعت مشخص گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین پنج سناریوی بررس یشده، حالتی که طول ناحیه تداخلی 50 متر در نظر
گرفته شد، درمجموع بهترین عملکرد را نشان داد. به عبارت دیگر، همیشه طول خط تغییر س رعت بیشتر ، تأثیر
قابل توجهی بر شاخص های ترافیکی نخواهد داشت و از نظر اقتصادی، ساخت آن توجیه پذیر نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطوط کاهش و افزایش سرعت، پایانه رمپ، کاهش برخورد، نرم افزار Aimsun، تحلیل سلسله مراتبی AHP،

عنوان انگلیسی Analysis and modeling of changes in lines length of increasing and decreasing speed in transit roads pathways
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Currently, the issue of traffic in large cities is a
problem in most countries. Part of this problem can be solved by modifying
the geometric design. One of the things that should be considered in the design
is the appropriate length between the intersecting areas on the highways, which
if not provided in this area, will cause a sudden change of direction of vehicles,
accidents and, consequently, will cause congestion on the highways. Proper
use of lines of increasing and decreasing speed on highways, reduces latency
on ramps and increases safety by reducing vehicle speed differences.
Method: According to the regulations, the lines of increasing and decreasing
of speed were simulated using the micro-scale simulation method (microscopic
simulation) in Aimsun software. This software was chosen because of its
ability to perform precise analysis on a microscopic scale, which largely
provides near-realistic results.
Results: In this study, the intersection of two two-way two-lane highways was
studied. The line length of change of speed , main path volume and loop < br />volume were considered as the input of the research and the effect of change of
interference area length on delay time, speed, density, travel time and stop time
was investigated using software. assuming the traffic volume is constant,
different lengths for lines of increasing and decreasing speed were entered in
Aimsun software. Then, delay time, density, flow, speed, stop time and travel
time were determined as output. Finally, the obtained indices were compared
by AHP hierarchical analysis and the line length of optimal speed change for
the desired intersection was determined in two modes of increasing and
decreasing the speed.
Conclusion: The results showed that among the five scenarios studied, the
case where the length of the interference zone was considered 50 m, showed
the best performance overall.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خطوط کاهش و افزایش سرعت, پایانة رمپ, کاهش برخورد, نرم افزار Aimsun, تحلیل سلسله مراتبی AHP

نویسندگان مقاله حسن دیواندری |
استادیار گروه عمران،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد نوشهر

امیر ایزدی |
گروه عمران،دانشگاه غیر انتفاعی شمال،آمل

یاسر ازوجی |
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد راه و ترابری،دانشگاه غیر انتفاعی شمال،آمل


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_94710_868e92c03e38879f0a92641f62fa18b9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات