مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۸

عنوان فارسی گفتمان سیاست جنایی ایران در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تخلف های رانندگی را می توان زیرمجموعه ای از انحرافات اجتماعی محسوب نمود و
آن را در قلمرو دانش آسیب شناسی روانی - اجتماعی جست وجو نمود . هدف پژوهش حاضر ، تبیین
گفتمان سیاست جنایی ایران در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با مطالعه موردی شهرستان پیرانشه ر
می باشد.
روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توص یفی و پیمایش ی است . جامع ه آمار ی پژوهش را
مأموران راهنمایی و رانندگی، رانندگان و عابران پیاده شهرستان پیرانشهر به تعداد 2500 نفر تشکیل می
دهد. حجم نمونه توسط فرمول کوکران 306 نفر برای ارزی ابی گفتمان س یاست جنا یی ای ران در قانون
رسیدگی به تخلفات رانندگی به طور کاملاً تصادفی انتخاب شد و با پرسشنامه محقق ساخته، نسبت به
جمع آوری اطلاعات اقدام گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و به دست آوردن نتایج تحقیق، از نرم افزار
نسخه 22 استفاده شد. SPSS
یافته ها: نتایج نشان داد که مقنن 1389 در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در کنار افزایش ضریب
شدت جریمه های نقض مقررات این قانون در صدد بوده تا با اعمال سیاست ها ی پیشگ یرانه و استفاده از
ظرفیت های سیاست جنایی مشارکتی، تخلف های رانندگی را کنترل و کاهش دهد.
نتیجه گیری: با عنایت به نتایج مطالعه انجام شده، قانون گذار در تدو ین و اصلاح مقررات مربوط به
تخلف ها و جرایم رانندگی، گفتمان سیاست جنایی پیشگیرانه مشارکتی را می بایستی با بهره گیری از
سیستم های حمل و نقل هوشمند و توانمندی ها ی سازمان ها ی مردم نهاد ، جایگزین تدا بیر قهرآمی ز و
سرکوبگر کیفری نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیاست جنایی، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پیشگیری، سرکوبگری،

عنوان انگلیسی Discourse of Iran's criminal policy in the law on handling traffic violations
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Traffic violations can be considered as a subset of
social deviations and it can be sought in the field of psychosocial pathology
knowledge. The purpose of this study is to investigate the discourse of Iran's
criminal policy in the law on handling traffic violations with a case study of
Piranshahr city.
Method: This is an practical research in type of descriptive-survey. The
statistical population of the study consists of 2,500 traffic police officers,
drivers and pedestrians of Piranshahr city. The sample size was selected
completely randomly by Cochran's formula of 306 people to evaluate the
discourse of Iran's criminal policy in the law on handling traffic violations and
information was collected using a researcher‐made questionnaire. SPSS
software version 22 was used to analyze the data and obtain the research
results
Findings: The results showed that the legislator in the Law on Investigation of
Traffic Violations in 2010, along with increasing the severity of fines for
violating the provisions of this law, intends to control and reduce traffic
violations by applying preventive policies and using the capacities of
participatory criminal policy.
Conclusion: Considering the results of the studies, in formulating and
amending the regulations related to traffic violations and offenses, the
legislator should replace the discourse of participatory preventive criminal
policy with coercive and repressive criminal measures by using intelligent
transportation systems and the capabilities of non-governmental organizations.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیاست جنایی, قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی, پیشگیری, سرکوبگری

نویسندگان مقاله جمال بیگی |
دانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه،ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_94709_1778b01dfe73282aa81c5341724ba108.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات