|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۳، صفحات ۵۹-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیمایش جامعه شناختی تخلفات رانندگان و عوامل مؤثر بر آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رانندگی و قواعد و فرهنگ ترافیکی، یکی بدون دیگری معنا و مفهوم پیدا نم ی کند ؛ حضور این دو عنصر در کنار هم باعث حل نیازهای بشری و کاهش هزینه و آس یب ها ی اجتماعی - اقتصادی می گردد. عدم رعایت این قواعد باعث اختلال در نظم و هنجارهای اجتماعی م ی شود . ای ن پژوهش قصد دارد عوامل جامعه شناختی مؤثر بر تخلفات رانندگی شهروندان قم را بررسی کند. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع کم ی (پیمایش ی) و ابزار جمع آوری داده ها ، پرسش نام ه پژوهشگر ساخته است. حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران از جامعه آماری 1,292,283 برابر با 400 نفر تعیین و به روش نمونه گیری خوشه تصادفی توزیع گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و اعتماد نهادی)، محرومیت نسبی، عدالت اجتماعی و کنترل اجتماعی با تخلفات رانندگی، رابطه معنی داری 0 و / وجود دارد. نتایج کلی رگرسیون حاکی از این است که ضریب همبستگ ی چندگانه برابر با 272 0 است. / ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 189 نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با کاهش سطح محرومیت نسبی شهروندان و ارتقای عدالت اجتماعی از یک طرف و تقویت سرمایه اجتماعی (بین پلیس و شهروندان ) و ایجاد نظام کنترلی کارآمد، میزان تخلفات در حوزه راهنمایی و رانندگی کاهش می یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرمایه اجتماعی،
اعتماد نهادی،
محرومیت نسبی،
عدالت اجتماعی،
تخلفات رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Sociological survey of drivers' violations and the factors affecting it |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Driving and traffic rules do not make sense without each other. these two elements Together cause solve human needs and reduce costs and socio-economic damages. Failure to follow these rules will disrupt social order and norms. This study aims to investigate the sociological factors affecting driving violations of Qom citizens. Method: The present research method is in type of quantitative (survey) and data collection tool is a researcher-made questionnaire. The sample size also was determined by Cochran's formula from the statistical population of 1,292,283 equal to 400 people and was distributed by accidental cluster sampling method. Findings: Research Findings show that there is a significant relationship < br />between social capital (social participation, cohesion and institutional trust), relative deprivation, social justice and social control with driving violations. The overall results of regression indicate that the multiple correlation coefficient is equal to is 0/189. Conclusion: The results showed that with a decrease in the relative deprivation level of 0.272 and the adjusted coefficient of determination. The results showed that by reducing the level of relative deprivation of citizens and promoting social justice on the one hand and strengthening social capital (between police and citizens) are reduced violations in the traffic area. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سرمایة اجتماعی,
اعتماد نهادی,
محرومیت نسبی,
عدالت اجتماعی,
تخلفات رانندگی |
|
نویسندگان مقاله |
طاها عشایری | دکتری تخصصی علوم اجتماعی
محسن محمدی | دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمال
فاطمه نامیان | دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران
زهرا امین فلاح | کارشناسی ارشد روانشناسی(مشاوره)،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد رودهن
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_94707_863cf641b8dd0de6e7f8e12c7c03af4f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|