|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۳، صفحات ۳۷-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین میزان تأثیرگذاری و اولویت بندی ابزارهای نظارتی پلیس راهور بر سطح ایمنی جاده |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه وهدف: اقدامات و تجهیزات مهندسی ترافیک برای تنظیم و تقویت رفتار رانندگان هنگام جابه جایی در معابر درون شهری و برون شهری برای ارتقای سطح ایمنی از طریق کاهش تصادفات و تخلفات و نی ز روان شدن تراف ی ک است. هدف اصلی این مطالعه، تعیین میزان تأثیرگذاری و اولویت بندی ابزارهای نظارتی پلیس راهور بر سطح ایمن ی جاده ها است. روش شناسی: یکی از روش های تعیین میزان تأثیر این تجهیزات و اولویت بندی کاربرد ای ن اقدامات و تجه ی زات، استفاده از مدل های داده کاوی است. در این مطالعه، از داده های کلا نگر موجود درباره وضع یت تعداد حوادث و ابزارهای مختلف پلیس راهور در استان های مختلف کشور بهره گرفته شد . در پژوهش ها، از مدل ها ی مختلف گروه بندی استفاده می شود و برای هریک از این مدل ها، الگوریتم های مختلفی را می توان ارائه داد ؛ از جمله مدل میانگین 3 است که هر خوشه را با یک بردار متوسط K ، مرکزی که در این مطالعه به کار رفت. الگوریتم خوشه بندی نشان می دهد. در آمار، داده های خوشه ای یا رسته ای 4 به داده هایی اطلاق می شود که مقادیر مشاهده شده به یک ی از دسته ها تعلق داشته باشد. یکی دیگر از روش های تحلیل به کارفته در این مطالعه، تحلیل خوشه ای در بخش بندی بازار می باشد که ابزار اکتشافی است که دست ههای معمول را در داده ها شناسایی میکند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در روش رگرسیون خطی و تابع خطی چندگانه، رابطه مستقیمی بین چگالی (نسبت) انواع تجهیزات پلیس راهور و کاهش تعداد تصادفات برقرار است؛ به طوری که بیشترین تأثیر ناش ی از دورب ین ها ی کنترل سرعت است. همچنین نتایج گروه بندی داده ها حاکی از تأثیر چگالی دوربین نظارت، دوربین کنترل سرعت وسپس دوربین های نظارت تصویری است؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از مطالع ه حاضر مبن ی بر کاهش مصدومان حوادث ترافیکی پیشنهاد می شود که پلیس راهور نسبت به اولویت بندی استفاده از ابزار نظارت ی با مطالع ه دقیق تر تصمیم گیری نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ایمنی حمل ونقل جاده ای،
گروه بندی داده،
ابزار نظارتی،
داده کلانگر،
رگرسیون خطی چندگانه،
الگوریتم k-میانگین، |
|
عنوان انگلیسی |
Determining the amount of impact and prioritization of traffic
police monitoring tools on road safety level |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Measures and equipment of traffic engineering are to regulate and strengthen the behavior of drivers when moving on intra-city and suburban roads to improve safety by reducing accidents and violations and smooth traffic. The main purpose of this study is to determine the amount of impact and prioritization of traffic police monitoring tools on road safety. Method: One of the methods of determining the amount of effect of these equipments and prioritizing the application of these measures and equipments is the use of data analysis models. The existing overall data on the status of the number of accidents and various tools of traffic Police in different provinces of the country were used in this study. Different grouping models are used in researches, and different algorithms can be presented for each of these models; For example, the central model that used in this study. The clustering algorithm3 is the K average4, which shows each cluster with an average vector. In statistics, cluster or category data refers to data that the observed values belong to one of the categories. Another method of analysis used in this study is cluster analysis in market segmentation, which is an exploratory tool that identifies common hands in data. conclusion: The results showed that in the linear regression method and the multiple line function, there is a direct relationship between the density (ratio) of the types of traffic police equipment and the decrease in the number of accidents; So the greatest effect is due to the speed control cameras. Also, the results of data grouping indicate the effect of density of surveillance camera, speed control camera and then video surveillance cameras; Therefore, according to the results of the present study on reducing the number of injured people in traffic accidents, it is recommended that That traffic Police decides to prioritize the use of surveillance tools with a more accurate study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ایمنی حمل ونقل جاده ای,
گروه بندی داده,
ابزار نظارتی,
دادة کلانگر,
رگرسیون خطی چندگانه,
الگوریتم k-میانگین |
|
نویسندگان مقاله |
محمدمهدی خبیری | دانشیار-دانشکده مهندسی راه و ترابری، دانشگاه یزد
سارا سرفراز | دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری،دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_94706_b52458ca56309bb71436b738d3b1db37.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|