|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۱۹-۱۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر رفتار کاربران راه در گرههای ترافیکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بهبود عملکرد (ایمنی، جریان و ...) گرههای ترافیکی شهری با شناخت عوامل مؤثر بر رفتار استفادهکنندگان در مواجهه با آن است. به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا ضمن بررسی تحقیقات گذشته، مبانی و عوامل انسانی و محیطی مؤثر بر رفتار رانندگان در گرههای ترافیکی شناخته شد. در ادامه طی مطالعه موردی در شهر بابل، ویژگیهای این شهر پیرامون کالبد و شبکه معابر، عوامل مختلف تأثیرگذار، شناسایی و تعیین شدند. روش: پس از تعیین نهایی عوامل مؤثر، پرسشنامهای پیرامون این عوامل جهت جمعآوری و ارزیابی اطلاعات از افراد تدوین و پایایی و روایی آن تأیید گردید. با توجه به نظرات استفادهکنندگان و جامعه آماری مورد مطالعه (250 نفر از رانندگان درون شهری شهرستان بابل)، متغیرها و امتیاز بهدست آمده، هر یک مورد ارزیابی قرار گرفت. این مرحله با استفاده از جمعآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه و ارزیابی متغیرهای مستقل و وابسته (امتیاز افراد به ارزیابی رفتار رانندگان در گرههای ترافیکی با توجه به عوامل تأثیرگذار) صورت پذیرفت. در نهایت مدلسازی آماری جهت بررسی ارتباط متغیرها با متغیر مستقل در نرمافزار آماری انجام شد. در بخش تحلیل عاملی، پس از ارزیابی و تأیید روایی و پایایی پرسشنامهها، سهم متغیرها در عوامل درنظر گرفته شده تعیین و دستهبندی شدند. یافتهها: نتایج مدلسازی انجام شده نشان میدهد که از میان 17 عامل شناسایی شده، عواملی نظیر عدم تمرکز حواس رانندگان و بیتوجهی آنها به قوانین و مقررات رانندگی، تراکم بالای ترافیک، بازدارنده نبودن جریمهها، ناهموار بودن جادهها، سرعتگیرهای ناگهانی و محرکههای درونی مانند خشم و عصبانیت، اضطراب، استرس، هیجان و جلوههای بصری نامناسب نظیر تبلیغات اطراف مسیر حرکت در ارتباط با متغیر وابسته بوده و در مدل تأثیرگذار هستند و ضریب سطح معناداری آنها زیر 5 درصد میباشد. نتیجهگیری: رویکرد استفاده شده توسط اکثر مطالعات برای حل مشکل ازدحام ترافیک، بیشتر ماکروسکوپی است که وسایل نقلیه و رانندگان را در کل در نظر میگیرند. نوآوری این مطالعه، استفاده از یک روش میکروسکوپی جهت حل مسأله ازدحام ترافیکی است. در این پژوهش مشخص شد که ترکیبی از عوامل رفتاری انسانی و محیطی، بر عملکرد راننده در گرههای ترافیکی مؤثر است. امروزه اقدامات گوناگونی همچون تشکیل شورای ارتقای فرهنگ احترام به قوانین ترافیکی، طرح انضباط اجتماعی در عبور و مرور، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و غیره، از طرف متولیان مدیریت شهری در جهت کاستن از تخلفات ترافیک و ارتقای فرهنگ رانندگی انجام شده است که تأثیر این تصمیمات در کاهش معضلات ترافیکی در سالهای اخیرکاملاً مشهود است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتارشناسی،
گرههای ترافیکی،
ویژگیهای شخصیتی،
مدلسازی آماری،
ازدحام ترافیکی، |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Influencing Road Users' Behavior in Traffic Jam |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: The research is primarily aimed at performance enhancement (in terms of safety, flow, etc.) of urban traffic jams by recognizing the factors influencing the behavior of involved users. For this purpose, after an initial literature review, human and environmental principles and factors affecting drivers’ behavior in traffic jams were identified. Next, through a case study in the city of Babol, Iran, the characteristics of the city in terms of road network skeleton and the various influencing factors were determined. Method: Upon a final identification of the influencing factors, a questionnaire on these factors was prepared to collect and analyze data from individuals, and its reliability and validity were confirmed. Considering opinions of the users and the statistical population (250 urban drivers in Babol), the variables and their associated scores were analyzed. This step was taken by data collection through questionnaire and evaluation of independent and dependent variables (individual’s evaluation score for drivers’ behavior in traffic jams taking into account the influencing factors). Finally, statistical modeling was performed in SPSS to analyze the relationship between the variables and the independent variable. In factor analysis, after confirming the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value and the validity of the questionnaire, contributions of the parameters to the factors were determined and categorized. Findings: The modeling results indicated that among the 17 identified factors, drivers’ lack of concentration and their disrespect for traffic laws; heavy traffic; uneven roads; unexpected bumpers; internal stimuli such as anger and fury, anxiety, stress, and excitement; and visual distracters, including roadside advertising billboards were correlated with the dependent variable and affect the model, all with significance levels below 5%. Results: Most studies on resolving traffic congestion take a macroscopic approach by considering vehicles and drivers as a whole. The novelty of the present study lies in its microscopic approach to address the traffic congestion problem. It was revealed that a combination of human and environmental factors affect the driver’s behavior in traffic jam. To reduce traffic violations and improve driving culture, the urban management authorities have taken various measures such as the establishment of the Council for the Promotion of the Culture of Respect for Traffic Laws, Social Traffic Order Plan, and Comprehensive Plan of Transportation and Traffic, all of which are clearly observed to have contributed to the alleviation of the recent years’ traffic dilemma. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رفتارشناسی,
گرههای ترافیکی,
ویژگیهای شخصیتی,
مدلسازی آماری,
ازدحام ترافیکی |
|
نویسندگان مقاله |
حسن دیواندری | استادیار گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران،
سهیل اکبری | دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد،گروه عمران، دانشگاه شمال، آمل، ایران
پویان نظریان | دانشجوی مقطع دکتری، گروه عمران، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسالمی، آمل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_96714_1426b89aaa324693f99a90e417dd6d2b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|