|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۰۱-۱۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین الگوی اضطراب مرگ بر اساس ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رانندگان جوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: شیوع تلفات رانندگی در ایران هرروز در حال افزایش است و بررسیها نشان میدهد که عامل انسانی در این تلفات بیشترین سهم را دارد؛ بنابراین برای کاهش تلفات، هزینهها و صدمات ناشی از حوادث رانندگی به بُعد انسانی آن بیشتر توجه کرد. در واقع باید افراد با رانندگیهای تهاجمی و تخلفات ناشی از آن را در شرایط روانی و شخصیتی افراد جستوجو نمود. تا جایی که برخی معتقدند که هرکس هرطور میراند، زندگی میکند. هدف تحقیق حاضر بررسی الگوی اضطراب مرگ بر اساس ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رانندگان جوان شهر بجنورد بود. روش: این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روشهای کمّی گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه رانندگان جوان شهر بجنورد بود که تعداد آنها 445 نفر بود که تعداد 206 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد تنظیم شناختی هیجان (2006)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو (1995) و پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970) بود و برای بررسی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق بهوسیله نرمافزار« amos » نشان داد که مدل پیشنهادی با دادهها برازش داشته و متغیر تنظیم هیجانی نقش میانجی کامل را بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب مرگ را داراست؛ یعنی سازه تنظیم هیجانی میتواند تبیینکننده رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب مرگ در رانندگان جوان باشد. نتایج: با توجه به یافتههای پژوهش برای تبیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و اضطراب مرگ میتوان از سازه تنظیم هیجان کمک گرفت. درنتیجه پیشنهاد میشود برای کاهش اضطراب مرگ در رانندگان جوان و بهبود وضعیت رانندگی و کاهش تخلفات، آموزشهای تنظیم هیجانی برای رانندگان درنظرگرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب مرگ،
ویژگیهای شخصیتی،
تنظیم شناختی،
رانندگان جوان، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Death Anxiety Pattern Based on Personality Traits Mediated by Cognitive Emotion Regulation in Young Drivers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The prevalence of traffic casualties in Iran is increasing every day and studies show that the human factor has the largest share in these casualties. Therefore, in order to reduce casualties, costs and injuries caused by traffic accidents, more attention was paid to its human dimension. In fact, people with aggressive driving and the violations caused by it should be searched in the psychological and personality conditions of people. The aim of the present study was to investigate the pattern of death anxiety based on personality traits mediated by cognitive emotion regulation in young drivers in Bojnourd. Method: This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of quantitative methods of data collection. The statistical population of this study included all young drivers in Bojnourd, whose number was 445 people. A total of 206 people were selected and evaluated by simple random sampling. Data collection tools included standard cognitive emotion regulation questionnaires (2006), Neo Personality Traits Questionnaire (1995) and Templer Death Anxiety Questionnaire (1970). Structural equation modeling was used to study the model. Findings: The findings of the study by amos software showed that the proposed model fits the data and the emotional regulation variable has a complete mediating role between personality traits and death anxiety. That is, the structure of emotional regulation can explain the relationship between personality traits and death anxiety in young drivers. Results: According to the research findings, to explain the relationship between personality traits and death anxiety, emotion regulation structure can be used. Therefore, it is suggested to Emotional adjustment should be considered for drivers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اضطراب مرگ,
ویژگیهای شخصیتی,
تنظیم شناختی,
رانندگان جوان |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا ذوقی | استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین.تهران.ایران.
نجیبه فدوی کنک سفلی | کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران-ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_97870_11bc17d39916647009681828c57dd32a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|