|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۰، صفحات ۱۳۷-۱۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر توانایی های هیجانی رانندگان اتوبوسهای درون شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مطالعات نشان میدهد رانندگان اتوبوس، بسیار مستعد مشکلات مرتبط با سلامتی هستند به طوری که رفتارهای هیجانی آنان میتواند جان تعداد زیادی از مسافران را به خطر بیاندازد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر توانایی های هیجانی رانندگان اتوبوسهای درونشهری انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تک گروهی است. نمونه مورد مطالعه 184 نفر از رانندگان اتوبوس شهر تهران بودند که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند. بسته آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی رانندگان با هدف ارتقای قابلیتهای درون و بین فردی ایشان، در قالب 9 جلسه طراحی گردید. این پروژه از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مختلف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هستند اجرا گردید. مدت زمان در نظر گرفته شده برای هر یک از جلسات 80 دقیقه بود که به صورت هفته ای دو جلسه انجام شد. در این پژوهش از مقیاس خشم چند بُعدی (سیگل، 1986) و سیاهه شایستگی هیجانی (مرکز تحقیقات و نوآوری مککلیلند، 1999) بهعنوان ابزارهای سنجش استفاده شد. داده های پژوهش با نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش براساس تحلیل واریانس چند متغیّری با طرح اندازهگیری های مکرّر نشان داد آموزش حاضر به کاهش میانگین گروه نمونه در زیرمقیاس های خشم چند بُعدی و افزایش میانگین های زیرمقیاس های شایستگی هیجانی، منجر شده است. نتیجه گیری: با توجه به تأثیر معنادار بسته آموزشی مهارت های روانی- هیجانی بر کاهش خشم و افزایش میزان شایستگی هیجانی رانندگان، نتایج این مطالعه می تواند دارای کاربردهایی جهت ارتقای سلامت روان جامعه باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار رانندگی،
مهارت های درون فردی،
مهارت های بین فردی،
شایستگی های هیجانی،
مدیریت هیجانی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Socio-emotional Skills Training on Emotional Abilities of Intercity Bus Drivers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Studies show that bus drivers are very prone to health-related problems so that their emotional behaviors can endanger the lives of many passengers. The aim of this study was to investigate the effects of psychosocial skills training on the emotional abilities of intercity bus drivers. Method: The research design was quasi-experimental with single group pre-test, post-test design. The study sample consisted of 184 bus drivers in Tehran who were selected by available sampling method. The training package of drivers' psycho-social interventions was designed in the form of 9 sessions with the aim of improving their internal and interpersonal capabilities. This project has been started since 2011 and will be implemented in different phases on drivers who are applying for employment in the Company. The duration of each session was 80 minutes hold twice a week. In this study, the Multidimensional Anger Inventory (Siegel, 1986) and the Emotional Competency Scale were used as measurement tools. Research data were analyzed by SPSS statistical. Findings: The findings of the study based on multivariate analysis of variance with repeated measures design showed that the present training decreased the mean of the sample group in most multidimensional anger subscales and increased the means of the emotional competency subscales. Results: Considering the significant effect of psycho-emotional skills training package on reducing anger and increasing the level of emotional competence of drivers, the results of this study can have applications to promote mental health in society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رفتار رانندگی,
مهارت های درون فردی,
مهارت های بین فردی,
شایستگی های هیجانی,
مدیریت هیجانی |
|
نویسندگان مقاله |
محسن شکوهی یکتا | استاد گروه روان شناسی دانشگاه تهران تهران،ایران
سعید اکبری زردخانه | استادیار گروه روانشناسی تربیتی تحولی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
سوگند قاسم زاده | استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران،تهران،ایران
سعید سجادی اناری | دانشکده روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_98976_14c1ac986b21a6d4f03fc7dea5b39a8f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|